
Architektoniczny Elementarz Tarnowa to zbiór kolorowanek i krótkich opowieści o tarnowskich obiektach. Wystarczy taki rysunek powielić na ksero, rozdać do pokolorowania i przeczytać wspólnie parę zdań poświęconych każdemu z miejsc. Tylko tyle? Wystarczy tyle, żeby dzieci na elementarnym poziomie obcowały z architektoniczną wiedzą.
Jednak elementarz jest nie tylko narzędziem prostym, ale i elastycznym. Można z niego korzystać w ramach prac indywidualnych, zespołowych, można go drukować na dużych planszach i kolorować wspólnie podczas rodzinnych pikników, można w oparciu o niego wybierać się na architektoniczne spacery po mieście.
Tylko dlaczego tak nam zależy, na skłonieniu dzieci do patrzenia na ciekawą architekturę i rozumienia tego co widzą? Warto wspomnieć, że idea działania naszego Elementarza wiąże się z tym, o czym można przeczytać w słynnej Teorii Widzenia Władysława Strzemińskiego. Strzemiński pisał mianowicie: „W procesie widzenia nie to jest ważne, co mechanicznie chwyta oko, lecz to, co człowiek uświadamia sobie ze swego widzenia. Wzrost świadomości wzrokowej jest więc odbiciem procesu rozwoju ludzkiego”.
Tak więc sprawa wydaje się prosta, to jak i na co patrzymy bezpośrednio nas kształtuje. Ba, przecież każdy kto lubi rysować, wie na jak długo zapada w pamięć rzecz, której poświęci się dłuższą chwilę uwagi. Czy więc pomysł, żeby tarnowskim dzieciom zapadło w pamięci 20 cennych miejsc z ich szczególną formą, proporcjami, architektonicznym detalem nie brzmi jak dobry wstęp do rozwijania przestrzennej świadomości?
Sonia i Bartłomiej Pochopień
Akademia Architektury
Architektoniczny Elementarz Tarnowa - szczegółowy opis idei - przeczytaj!
Wywiad na temat Elementarza dla czasopisma Architektura i Biznes - przeczytaj!
KLIKNIJ I POBIERZ KOLOROWANKI!