30.01-1.02.2017 (3 dni, od poniedziałku do środy)
Wiek uczestników: 8-10 lat
Czas trwania: 12.00-13.30
Ilość uczestników: max. 10 osób.
Koszt: 30zł./os
Prowadzenie: Krzysztof Topolski
Materiały zapewnia organizator.
Liczba miejsc ograniczona.
Obowiązują zapisy: kubisztal@bwa.tarnow.pl, 606 146 520.
Warsztaty dźwiękowe, nagrania terenowe, muzyka elektronicza
Zapraszamy do wzięcia udziału w warsztatach słuchania dźwięków i tworzenia nagrań terenowych. Podczas warsztatów wybierzemy się na spacery w poszukiwaniu charakterystycznych krajobrazów dźwiękowych. Nagramy napotkane dźwięki oraz przygotujemy nagrania do prezentacji. A czy my sami oraz wszystko co bardzo blisko nas również wydaje dźwięki. Jakie? Zostaniemy zaproszeni do świata muzyki elektronicznej.
Podczas warsztatów będziemy uczyć się słuchać poznamy świat szmerów i hałasów, które nas otaczają. Zbadamy nasz Słuchokrąg - Krajobraz Akustyczny tzw. Soundscape.
Inspiracją dla tego typu inicjatywy artystycznej jest również idea akustycznej ekologii stworzona i rozwijana od połowy lat 60 XX wieku przez kanadyjskiego kompozytora R. Murray’a Schafer oraz jego zespół badawczy “World Soundscape Project”. Według Schaefera otoczenie dźwiękowe jest “zanieczyszczone”, a przyzwolenie kultury zachodu na bezwzględny prymat postrzegania wizualnego hamuje wrażliwość na dźwięk. Centrum Schaferowskiej koncepcji ekologii akustycznej stanowi idea środowiska dźwiękowego, jako utworu muzycznego. Według Shafera poznanie i zbadanie stanu otaczającego krajobrazu dźwiękowego jest etapem prowadzącym do późniejszego świadomego twórczego jego kształtowania. Przekomponowania "wielkiej kompozycji muzycznej świata".
Słuchokrąg to neologizm użyty w piśmie Zwrotnica wydawanym przez Tadeusza Peipera w latach 20-tych w Krakowie. Pisano wówczas o coraz bardziej to popularnym wynalazku radia w notatce.
“O radjofonie” : “…Radjofon stanie się przedmiotem tak powszechnym i używanym, jak dzwonek elektryczny. I przyczyni się niemało do wytworzenia w człowieku nowej wizji świata. Świat się zmniejsza a zwiększa się widnokrąg i słuchokrąg człowieka. Zmienia się człowiek…” *
———
* Miesięcznik Zwrotnica nr 7, maj 1926
Krzysztof Topolski - perkusista, elektroakustyczny improwizator, autor soundartowych projektów, kurator. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise i soundscape. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera, tworzy instalacje dźwiękowe oraz realizuje nagrania terenowe. Organizuje prezentacje i wykłady poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty. Był kuratorem festiwalu Soundplay oraz cyklu warsztatów Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku. Z saksofonistą Tomaszem Dudą tworzy projekt Arszyn/Duda. Publikował swoją muzykę w takich wytwórniach jak, Sangoplasmo, Post_Post, Nefryt, Monotype, Audiotong, Sqrt, Lado Abc, Plg, Konkretourist.
W roku 2015 brał udział w wystawie Ogrody w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie, uczestniczył w rezydencji Soundplay w Skalar Center for Sound Art and Experimental Music w Seyðisfjörður, Islandia. Prowadził warsztaty w ramach Biennale Sztuki dla Dziecka w Poznaniu oraz projekt Ucho w Wodzie czyli działania dźwiękowe na Wyspie Sobieszewskiej.
W latach 2012-2013 zrealizował m.in. projekty : Muzeum Dźwięków w Muzeum Narodowym w Krakowie, Baltic Sounds Good w ramach projektu Art Line, Arszyn Emigrant GPS w Muzeum Emigracji w Gdyni, oraz Perspektiven/ Perspektywy - reinterpretacje utworów ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie oraz Studia Muzyki Elektronicznej WDR w Kolonii -Düsseldorf, Dortmund, Kolonia.
W roku 2009 wraz z Mariuszem Warasem stworzył instalację Fabryka w CSW "Znaki Czasu" w Toruniu, a także prezentował utwór Folk Science jako część projektu Pandemonium w AC Institute [Direct Chapel] w Nowym Yorku.
Był stypendystą Museums Quartier w Wiedniu (2004), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007, 2010, 2013), Fundacji Wyszehradzkiej w Galerii Skolska 28 w Pradze (2011) oraz Fundacji ArtsLink w Nowym Jorku - rezydencja w Ohio Sate University School of Music (2013). Przebywał i pracował w ośrodku muzyki elektroakustycznej EMS w Sztokholmie (2013) . Brał udział w wielu festiwalach m.in : Sanatorium Dźwięku, Narracje, CoCArt Unsound , Line_in : Line_out, Wien Modern , Stimul , Echofluxx, Jazz and Experimental Music from Poland.
krzysztoftopolski.wordpress.com
Fot. Aleksandra Kubisztal