O życiu i twórczości Tadeusza Kantora opowiadać będą: Maria Stangret-Kantor - artystka i żona Tadeusza Kantora oraz Lech Stangret - aktorem z teatru Kantora i znawca jego sztuki
promocja katalogu wystawy „Jak się staje, kim się jest”
wtorek 4.06 g. 18:00
BWA, Pałacyk Strzelecki, ul. Słowackiego 1
wstęp wolny
Lech Stangret o wpływie Tarnowa na Tadeusza Kantora:
Oczywiście lata spędzone w Tarnowie wywarły istotny wpływ na Tadeusza Kantora, choćby na rozwój jego zainteresowań, fascynacj i życiowe wybory. Wielopole Skrzyńskie, gdzie przeżył dzieciństwo miało raczej wymiar symboliczny. Było taką idylliczną krainą do której nie ma powrotu, bo unicestwił ją czas i tragiczna historia. Idealnie więc wpisywało się w rozwijaną od „Umarłej klasy” idee pamięci i procederów wywoływania wspomnień. Lata gimnazjalne to czas bardziej konkretny, podejmowania pierwszych ważnych, samodzielnych decyzji, a nie świata dziecięcej imaginacji. To przecież w Tarnowie - jak podkreślał w swych wywiadach – postanowił zostać malarzem i to „sławnym malarzem”. Warto zwrócić uwagę, iż swoim młodzieńczym, gimnazjalnym zauroczeniom Kantor pozostawał wierny do ostatnich dni swej twórczości, np. fascynacji Wyspiańskim.
Więcej na spotkaniu!
[Fot. 1. Na ulicy w Tokio (1982), od lewej: Lech Stangret, Maria Kantor, Teresa Wełmińska, Tadeusz Kantor, archiwum Lecha Stangreta] |
[Fot. 2. „Wielopole, Wielopole”, Florencja 1980, archiwum Lecha Stangreta] |
O katalogu pod redakcją Wiktorii Szczupackiej:
Publikowane w książce rozmowy przeprowadzone z socjologiem sztuki Pascalem Gielenem i historykiem sztuki Peterem J. Schneemannem, traktujące o współczesnej osobowości twórczej i strategiach autobiograficznych, stanowią poniekąd metaforyczne naruszenie pomnika figury artysty. Obaj rozmówcy zajmują się bowiem jej badaniem: Gielen jako dyrektor centrum badawczego Arts in Society przy Uniwersytecie Groningen oraz autor i redaktor serii książek Arts in Society (Fontys College for the Arts, Tilburg); Schneemann zaś jako m.in. lider projektu badawczego Tryby recepcji w nowoczesności i obecnie: utopijne wizje oddziaływania sztuki, strategie i metody, pola manewru, a także jeden z kuratorów wystawy Ego Documents. Rozmowom tym towarzyszą opisy prac i metod twórczych prezentowanych w Tarnowie artystów, a także teksty kuratorek projektu – Agnieszki Pindery i Mariki Zamojskiej. Uzupełniają je wstęp dyrektorki BWA i rozmowa z córką Tadeusza Kantora – Dorotą Krakowską.
Katalog jest bezpłatny!
---
Spotkanie towarzyszy wystawie:
Jak się staje, kim się jest
wystawa czynna do 23.06.2013, wstęp wolny
BWA w Tarnowie, Pałacyk Strzelecki, ul. Słowackiego 1
artyści: Vasil Artamonov & Alexey Klyuykov, Bownik, Simon Fujiwara, Heike Gallmeier, Tadeusz Kantor, Tomasz Kowalski, Zbigniew Libera, Jonas Mekas, Eugeniusz Rudnik, Daniel Rumiancew, Aiko Tezuka, Honza Zamojski, Anna Zaradny
kuratorki: Agnieszka Pindera, Marika Zamojska
aranżacja wystawy: Robert Rumas
oprawa graficzna: Kaja Gliwa
Wystawa jest realizowana w ramach projektu „Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal. Cykl wystaw sztuki współczesnej artystów międzynarodowych odnoszący się do dziedzictwa kultury Małopolski”. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Budżetu Państwa w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz Miasto Tarnów.