
Środa 20.11.2019, g. 18.00 / Festiwal Sztuki ArtFest
„O źródłach refleksji klimatycznej w polskiej sztuce” – wykład Magdaleny Worłowskiej
BWA Tarnów / Pałacyk Strzelecki, ul. Słowackiego 1
wstęp wolny
MOTTO Henry David Thoreau „Czyż nie posiadam inteligencji wspólnie z Ziemią? Czyż sam po części nie jestem liśćmi i formą rośliny?”
Źródła refleksji klimatycznej w polskiej sztuce można znaleźć na plenerach, sympozjach i innych wydarzeniach artystycznych tego typu w dobie PRL-u – począwszy od jej pierwszych przejawów – koncepcji Formy Otwartej Oskara Hansena z 1959 roku aż do ostatniego Pleneru Osieckiego w 1981 roku, który zamykał pewną epokę. Tematyka ekologiczna była rozwijana i szła w parze z rozwojem sztuki konceptualnej, sztuki akcji oraz ujawnianiem się tendencji partcypacyjnych sztuki, w której artysta współpracował z przyrodą.
Warto zadać pytanie czy artystom sztuki ekologicznie zaangażowanej w dobie PRL-u udało się stworzyć dzieła dzięki empatycznej relacji z ludzkim i nie-ludzkim innym? Kim byli ci nie-ludzcy inni? W jaki sposób przyrodę traktowali ekologicznie zaangażowani artyści, tacy jak Maria Pinińska-Bereś, Jerzy Bereś, Teresa Murak, Stefan Papp czy Jerzy Treliński i Andrzej Pierzgalski?
Podobnie jak w przypadku prac Krzysztofa Maniaka, analiza dzieł ekologicznie zaangażowanych skupia się na ich aspekcie materialnym i zwraca uwagę na zmysłowy kontakt między twórcą i dziełem w procesie jego stawania się, jak również na kontakt między dziełem i aktywnym odbiorcą.
Sztuka ta włącza się w dyskurs społeczny o inności, wykluczeniu, współistnieniu różnych gatunków i form życia, stara się pokazać różne perspektywy i głosy.
Magdalena Worłowska – doktorantka historii sztuki (temat pracy: Początki sztuki zaangażowanej ekologicznie w Polsce) na Uniwersytecie Wrocławskim. Ukończyła lingwistykę stosowaną (filologia angielska) w Wyższej Szkole Europejskiej, a następnie historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz filologię romańską na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. W ramach studiów doktoranckich prowadziła kurs ze sztuki współczesnej na Uniwersytecie Wrocławskim. Obecnie pracuje jako nauczycielka historii sztuki w Zespole Państwowych Szkół Plastycznych w Krakowie oraz Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie. Na konferencjach krajowych i międzynarodowych wygłosiła kilkanaście referatów dotyczących sztuki ekologicznie zaangażowanej. Kuratorka wystawy Klęska urodzaju – o początkach sztuki ekologicznej w Polsce w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu (maj-czerwiec 2019).
w tym czasie w BWA do zobaczenia wystawa:
Wybrane filmy, fotografie, spacery i obiekty Krzysztofa Maniaka z lat 2016-2019 (czynna do 24.11.2019)
kurator: Sebastian Cichocki
partnerzy wystawy:
Ergo Hestia / Artystyczna Podróż Hestii, Galeria Bielska BWA, Urząd Miasta Tuchów
projekt realizowany przy wsparciu finansowym Miasta Tarnowa i Województwa Małopolskiego