
Sobota 12.10.2019, g. 16.00
Oprowadzanie po wystawie „XXL” przez artystę Tomasza Kręcickiego i wykład kuratora Wojciecha Szymańskiego pt. „Spadanie. Czytając malarstwo Tomasza Kręcickiego”
BWA Tarnów, ul. Słowackiego 1
wstęp: 1 zł
Pośród rozmaitych prób i sposobów ujmowania współczesnego młodego malarstwa istnieje kilka, które uznawać można za hegemoniczne. Takie dominujące dziś narracje o sztuce próbują tłumaczyć malarstwo w dwóch kontekstach: biograficznym i generacyjnym zarazem. Wykład na temat malarstwa Tomasza Kręcickiego, podążając tropem wyznaczonym przez wystawę „XXL”, koncentrował się będzie jednak na samej formie obrazów, proponując w miejsce odczytań kontekstowych rodzaj fenomenologii widzialnego. Taka analiza i interpretacja obrazów Kręcickiego ogniskowała się będzie na charakterystycznych motywach i figurach wykorzystywanych stale przez malarza, a także kategoriach estetycznych i rozstrzygnięciach malarskich widocznych w jego obrazach.
Tomasz Kręcicki urodził się w 1990 r. w Żarach. W 2015 r. ukończył studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W latach 2014–2015, w ramach programu Erasmus+, studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze. W 2018 r. przebywał na rezydencji artystycznej w MeetFactory w Pradze, a także LIA Spinnerei w Lipsku. W 2016 r. z Karoliną Jabłońską i Cyrylem Polaczkiem założył kolektyw Potencja. Od 2018 r. redagują oraz wydają artzin „Łałok”. Artysta zdobył trzecią nagrodę na 42. Biennale Malarstwa Bielska Jesień w 2015 r. W 2017 r. został laureatem nagrody głównej Fundacji Grey House Szara Kamienica w Krakowie.
Wojciech Szymański - adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki i Kultury Nowoczesnej w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Magisterium z historii sztuki otrzymał w 2008 roku w Instytucie Historii Sztuki UJ, magisterium z filozofii w 2010 roku w Instytucie Filozofii UJ. W 2013 roku doktoryzował się na Wydziale Historycznym UJ na podstawie pracy „Postminimalizm w sztukach wizualnych w latach 1985-2000. Artyści wobec dziedzictwa minimalizmu. Roni Horn, Felix Gonzalez-Torres, Derek Jarman”. W latach 2014-2017 pracował jako adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie realizował przyznany przez Narodowe Centrum Nauki staż podoktorski pt. „Obrazy (z) Wielkiej Wojny. Sposoby reprezentacji Wielkiej Wojny 1914-1918 w sztuce w Polsce”. Stypendysta Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Krytyk sztuki i niezależny kurator, członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Współpracował z BWA Tarnów kuratorując wystawę Przemysława Branasa „Generał Bem wraca do domu” (2017).
Wydarzenie jest częścią wystawy Tomasza Kręcickiego „XXL” prezentowanej w BWA Tarnów do 20.10.2019
W dalszym programie:
15.10 (wtorek), g. 17.00 / „Malarstwo trzech przełomów (1982-2019)” – wykład Jakuba Banasiaka, wstęp: 1 zł
18.10 (piątek) / Warsztaty dla osób z niepełnosprawnością prowadzone przez Katarzynę Pająk z zespołu Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli / kontakt: edukacja@bwa.tarnow.pl
Wystawie towarzyszy pierwsza monografia artysty pt. „Książka” zawierająca eseje interpretujące twórczość artysty, stejtmenty o jego malarstwie autorstwa zaprzyjaźnionych z nim artystów, jak również opowiadanie Łukasza Zawady.
oprawa graficzna wystawy i projekt książki: Agata Biskup
Wystawa w 2020 roku (lipiec – sierpień) będzie prezentowana w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli.
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.