
Niedziela 25.11.2018, g. 13:00 / Festiwal Sztuki ArtFest
Finisaż wystawy „Plażowicze” – spotkanie z artystką Różą Litwą
Film o Władysławie Hasiorze + promocja nowego magazynu „NOT.FOT.” (Hasior, Rydet, Zalipie) – spotkanie z Joanną Trznadel z Muzeum Tatrzańskiego
Dworzec PKP
Pl. Dworcowy 4, Tarnów
Wstęp wolny
NOT.FOT.
NOTATNIK FOTOGRAFICZNY WŁADYSŁAWA HASIORA VOL. 6
Szósty, najobszerniejszy dotąd, zeszyt magazynu „NOT.FOT.” poświęcony jest tematowi szczególnie bliskiemu Władysławowi Hasiorowi - tzw. sztuce plebejskiej. Pokrewnym wątkiem, równie chętnie dokumentowanym przez Hasiora są „malowane domy”, niezwykła typologia domów jednorodzinnych zdobionych mozaikami, landszaftami lub wielobarwnymi, abstrakcyjnymi kompozycjami. W publikowanej rozmowie z Aleksandrem Jackowskim, Hasior opowiada o niezwykłych przykładach oddolnej inwencji plastycznej i jej kulturowym potencjale. Po raz pierwszy prezentowane są przezrocza Hasiora w kontekście praktyk fotograficznych dwóch wybitnych, współczesnych mu artystów - Zofii Rydet i Jerzego Lewczyńskiego.
Szósty „NOT.FOT” zawiera odniesienia do wystawy „Zofia Rydet i Władysław Hasior. Malowane domy”, prezentowanej w BWA Tarnów (17.05-24.06.2018).
„NOT.FOT.” to wydawany przez Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem, magazyn dedykowany jednemu dziełu – Notatnikowi fotograficznemu Władysława Hasiora. To niezwykłe archiwum wizualne składa się z 20 tysięcy przezroczy, wykonanych na przestrzeni niemal 30 lat i usystematyzowanych przez artystę w cyklach tematycznych.
W czasie spotkanie będzie można nabyć nowy NOT.FOT. (cena: 29 zł).
Dla kupujących Muzeum Tatrzańskie przygotowało niespodzianki!
FINISAŻ WYSTAWY „PLAŻOWICZE”
Wystawie Róży Litwy towarzyszy pokaz pracy Pawła Althamera „Plażowicze”, z kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej.
Przygotowując prace na tę wystawę dużo myślałam o procesie zmiany. Jak to jest, że jednego dnia nasza rzeczywistość polityczna, gospodarcza, społeczna, kulturowa jest jakaś, a następnego dnia zupełnie inna? Ten temat odnalazłam między innymi w książkach. Bardzo duże wrażenie zrobiła na mnie „Uległość” Michela Houellebecqa. Najważniejszy był rytm. Rytm samej książki i wszystkich zachodzących tam przemian. Zrozumiałam, że wszystkie ważne zmiany najlepiej wprowadzać powoli, rytmicznie, niepostrzeżenie, odwracając uwagę ludzi. Jesteśmy częścią większej, mechanicznej całości, łatwo nami kierować, łatwo nas zmanipulować. Zaczęłam malować niekończące się obrazy, fragmenty ogromnych mechanizmów. Powtarzające się wzory tworzą ornamenty.
Róża Litwa
Róża Litwa(ur. 1982) - w 2008 r. uzyskała dyplom na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (pracownia prof. Jarosława Modzelewskiego). W 2011 r. otrzymała nagrodę Fundacji Vordemberge–Gildewart. Mieszka i pracuje w Warszawie.