
BWA, 29 listopada godz. 13:00 - wykład o performensie islandzkim, prowadzenie Małgorzata Dancewicz / wstęp wolny godz. 19:00 - performens audiowizualny wstęp wolny INIRE to projekt sceniczny, realizowany w formie koncepcyjnych performansów audiowizualnych. Każda z produkcji grupy jest narracyjnie ustrukturyzowana wokół zagadnienia wyeksponowanego w tytule - Hermetic Garden (2001), Septem Sermones ad Mortuos (2004), Traces (2007), Atalanta Fugiens (2009), chopintimacy (2010), Dante's Songs (2010), re-membering re-called (2011), Shipwreck score (2012). Z krótkiego wglądu w twórczość INIRE wyłania się szerokie spektrum tematyczne, od inspiracji gnozą, alchemią i hermetyzmem, po odwołania do współczesnych teorii estetycznych. Fundamentem każdego z projektów jest zazwyczaj ugruntowana treść kulturowa, która stanowi podstawę nowej interpretacji. Performans jest tu początkiem treści i zwieńczeniem formy, służącym odnalezieniu się w zagęszczonej postmodernistycznej rzeczywistości. INIRE próbuje odnaleźć swoją tożsamość w kulturze, odczytać ją na nowo i multimedialnym językiem przetłumaczyć odbiorcy. Muzycznie jest to krajobraz na obrzeżach elektro post industiralu, dźwiękowego eksperymentu z użyciem field recordingu o dużym walorze sonorystycznym. Performans Shipwreck score to dekonstrukcja dźwięków odnalezionych. Jest to projekt nierozerwalnie związany z przestrzenią. Nagrania, które posłużyły za bazę audio i wideo wykonane zostały podczas pobytu grupy w Islandii. Idea zainspirowana była osobliwą atmosferą zatoki Djúpalónssandur, gdzie w 1948 rozbił się angielski statek rybacki. Wówczas było to miejsce pracy sześćdziesięciu łodzi. Dziś, jedyne, co pozostało, to szczątki wyrzuconego na brzeg wraku organizującego pustą przestrzeń po człowieku, terytorium, w którym nie ma podziału na naturę i kulturę, granica zostaje zatarta, ponieważ nikt jej już nie ustala. Do pozyskiwania dźwięków i obrazów wykorzystano fragmenty wyrzuconych na brzeg metalowych części statku, co sprawia, że klasyczne pojęcie field recordigu przenika się tu z duchem muzyki industrialnej. Zarejestrowany w zatoce materiał dźwiękowy i wizualny poddany jest dekonstrukcji przez analogowe systemy modularne. Całości dopełniają islandzkie kołysanki w wykonaniu Eddy Bergsveinsdóttir. Shipwreck score jest punktem zwrotnym w twórczości grupy, pierwszym performansem, w którym zastosowano technikę analogowej syntezy modularnej zarówno w warstwie audio jak i wideo. INIRE prezentowało swoje performanse w ramach licznych festiwali w Polsce, we Włoszech, Anglii, Francji, Czechach, Słowacji, Austrii, na Węgrzech i na Islandii. Grupę tworzy duet Krzysztof Pawlik i Małgorzata Dancewicz. http://www.inire.net/ |