
Ewa Tatar
„BWA”
ISBN 978-83-943827-5-9
Tarnów, 2016
BWA, czyli Biura Wystaw Artystycznych, w latach 19491989 stanowiły unikatowy w skali światowej system organizacji życia artystycznego w totalitarnym państwie. Poza ogromną rolą, jaką odegrały w animacji środowisk plastyków, były także sposobem na zagospodarowanie czasu wolnego urbanizującego się społeczeństwa. Projekt „BWA. Przeszły dokonany czy przyszły niedokonany?” zbiera rozproszoną historię sieci, ze szczególnym naciskiem na stworzenie atlasu dobrych praktyk, w formie kolażu opartym na researchu.
Pamiętam swoją pierwszą wizytę w BWA w moim rodzinnym mieście. Połowa lat dziewięćdziesiątch. Duży prawie kwadratowy plac w centrum miasta. Nie rynek – na rynku było rondo. Po prawej chyba był już nowy wówczas budynek ZUS-u, dobre kilka pięter, lustrzane szyby odbijające słońce, seledynowe framugi. Po lewej tylne wejście do klasycyzującego trzypiętrowego budynku Urzędu Miasta – jak na tę skalę, monumentalnie. Północna i południowa pierzeja to niskie jedno- dwupiętrowe kamieniczki, w północno zachodnim rogu biurowiec. Jeśli dobrze pamiętam z płyty lipskiej. BWA mieściło się w małym pawilonie w południowozachodnim rogu, przy przesmyku łaczącym plac z główną ulicą miasta – reprezentacyjnym deptakiem. Pawilon w kolorze ciemnoszarym, później zielonym, dwa piętra. Szeroka fasada, ale bryła sprawiała wrażenie dość płytkiej. Przykryta dwuspadowym dachem, z boku dziwna przybudówka zakończona w dwa szpice. Że niby winda, że niby klatka schodowa. Po kilku schodkach wchodziło się na taras, stamtąd, przez półokrągły otwór, do wnętrza. W środku klatka schodowa prowadząca w dół i w górę. Chyba z lastriko, posadzki na dole na pewno marmurowe. Czarne poręcze z drewnianym wykończeniem, czarne kute kraty łączące sufit z podłogą. Na dole po lewej szatnia, za kontuarem, pełniąca też funkcję małego sklepiku z prasą o sztuce i katalogami wystaw. Po prawej, za kratą sala i ekspozycja. Na górze na podłodze wykładzina. Korytarz prowadzący do biur i sali wystawowej pokrywała boazeria. Tu prowadzono sprzedaż komisową sztuki lokalnego środowiska.
Ewa Tatar
Publikacja powstała w ramach projektu „BWA. Przeszły dokonany czy przyszły niedokonany?” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Tarnowa.
Książka jest bezpośrednim następstwem „Pleneru BWA” – ogólnopolskiego zjazdu dyrektorów i pracowników instytucji tworzących dawną sieć Biur Wystaw Artystycznych (kuratorki: Ewa Łączyńska-Widz, Ewa Tatar; Tarnów 2014), dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Tarnowa.