
Środa 23.09.2015, godz. 18:00, BWA
Marcin Różyc i Janusz Noniewicz
„Ważne przekraczanie granic”
wstęp wolny
Moda to ważny składnik politycznych, społecznych i kulturalnych rewolucji. Jest również elementem napędzającym rozwój sztuki i edukacji artystycznej. Moda bywa inicjatorką i nośnikiem rozwoju. Znaczenie i rola ubrania jest dziś analizowana przez artystów i kuratorów sztuki. Wokół mody powstaje teatr, kino, taniec, performans, sztuki plastyczne… Projekty strojów wystawiane są razem z dziełami wideo i malarstwem. Tak było np. na tegorocznej wystawie „Moda to słowo na P” w warszawskim Salonie Akademii.
W pierwszej części spotkania DŹWIĘKI I SZWY Marcin Różyc pokaże przedsięwzięcia artystyczne związane z modą. Projekty, które rewolucjonizują sztukę i zmieniają społeczeństwo.
Gościem drugiej części będzie kierownik i twórca programu Katedry Mody – Janusz Noniewicz, który z wykształcenia jest filologiem, specjalistą od literatury romantycznej. Katedra Mody powstała na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Kadra projektowa składa się z absolwentów Central Saint Martins w Londynie i Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii – dwóch najważniejszych europejskich uczelni kształcących projektantów mody i artystów. Uczelnie te konsekwentnie zacierają granice między projektantem a artystą.
Pracownie projektowe prowadzą w Warszawie Thorbjorn Uldam z Berlina, Damien Fredriksen Ravn z Antwerpii i Martina Speltova z Londynu. Studenci i studentki uczelni odbywają staże w najważniejszych domach mody na świecie (m.in. Alexander McQueen, Marc Jacobs czy Jean Paul Gaultier). Katedra jest nowatorskim, międzynarodowym eksperymentem artystyczno-naukowym realizowanym w ramach polskiej uczelni publicznej.
Kolekcjami Katedry Mody zachwycał się m.in brytyjski „The Guardian”, „Women’s Wear Daily” – najważniejsza nowojorska gazeta o modzie czy internetowe wydanie włoskiego Vogue. Projekty stworzone na Katedrze Mody pokazywane były w Paryżu, Sztokholmie i Pekinie, a także podczas London Fashion Week.
Katedra Mody sprawiła, że ASP w Warszawie mówi dziś odważnym, multidyscyplinarnym, międzynarodowym głosem.
– W nauce i projektowaniu bardzo ważna jest interdyscyplinarność, przekraczanie granic. Zamkniecie edukacji w granicach jednej dziedziny prowadzi do nadmiernej profesjonalizacji edukacji. Tymczasem w szkołach wyższych nie chodzi tylko o umiejętności zawodowe. Uczelnia wyższa powinna dawać narzędzia do opisywania świata, zmieniania jego reguł, przekraczania granic.
Ważna jest również transgraniczność, globalność i wyjście poza myślenie kategoriami narodowymi. Otwarcie się na różnorodność doświadczeń i estetyk. Moda, podobnie jak sztuka, potrzebuje pewnych ram, dlatego szkoły mody bardzo często reprezentują określony język, kanon. My tworzymy kolaż z kanonów i prądów. Nie tworzymy jednej linii estetycznej i nieprzekraczalnych norm. Właściwie tylko na pierwszym roku obowiązują hierarchie. Studenci dowiadują się, co jest w modzie dopuszczalne, a co nie. Na drugim roku burzymy wpojone schematy. – opowiada Janusz Noniewicz.
Marcin Różyc - krytyk mody i kurator. Autor książki „Nowa moda polska” i współtwórca projektu „Warsaw Calling. Chrysalis". Współpracuje z magazynami „K MAG”, „Viva!Moda” i weekend.gazeta.pl. Publikował m.in. w „Elle”, „Przekroju” i „Wysokich Obcasach”. Współtworzył niezależne projekty wydawnicze, np. wydany przez Grażynę Kulczyk „AFF magazyn” i „Dik Fagazine” Karola Radziszewskiego. Był kuratorem wystawy „Krzyk Mody” zainicjowanej przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i „Warsaw Calling” zorganizowanej przez Polish Cultural Institute w Londynie.
W Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego prowadził zajęcia „Moda jako wyobrażenie i wyznacznik kulturowych przemian”.
Jest współtwórcą polsko-niemieckiego projektu „Zioła i Chwasty/Chrut Uchrut”, w ramach którego powstał pierwszy polski trójwymiarowy film mody. Jego reżyserem był wykształcony w Londynie tarnowianin WP Onak, a scenografią było podtarnowskie Zalipie. Na zaproszenie BWA w Tarnowie pracuje nad scenariuszem wystawy mody połączonej z wątkami historycznego i współczesnego Tarnowa.
http://kmag.pl/artykul/moda-to-slowo-na-p-to-surrealistyczny-tytul-wystawy-ktora-zakonczyla-sie-w-salonie-akademii-wystawa-prezentowala-projekty-studentow-i-studentek-katedry-mody-skonfrontowane-ze-sztuk/
DŹWIĘKI I SZWY
kwiecień-listopad 2015
cykl spotkań wokół muzyki i mody
„Dźwięki i szwy” to cykl wydarzeń – dj setów, wykładów, warsztatów, koncertów, spotkań z artystami, naukowcami i projektantami – skupiony wokół dwóch wiodących tematów: muzyki i mody. „Dźwięki i szwy” są kontynuacją cieszących się popularnością wykładów, które w 2014 roku w BWA w Tarnowie prowadzili Marcin Dymiter (tracklista) oraz Marcin Różyc (nowa moda).
W ramach „Dźwięków i szwów” każdego miesiąca od kwietnia do listopada (z wakacyjną przerwą) odbywa
się będą spotkania z Marcinem Dymiterem i Marcinem Różycem. Do udziału w cyklu prowadzący zaprosili gości specjalnych.
Podsumowaniem cyklu będzie wydanie bezpłatnej publikacji przybliżającej oba tematy.
WSTĘP NA WSZYSTKIE WYDARZENIA BEZPŁATNY
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Tarnowa.