
Grzegorz Hańderek
„BIAŁE”
instalacja w przestrzeni Tarnowa (białe flagi)
6.03-6.04.2025
BWA / Pałacyk Strzelecki oraz ul. Mickiewicza i al. Solidarności
Instalacja jest częścią wystawy Grzegorza Hańderka „Podmuch”.
Więcej o wystawie: kliknij!
fot. Krzysztof Szewczyk
Biały, jako walor gra w sztuce rolę kluczową. Jako kolor nawołuje o pokój, symbolizując wstrzymanie walk. Biała barwa światła jest doskonałym połączeniem wiązek w innym kolorze – świeci najjaśniej – najlepiej oświetla. Biała płaszczyzna daje potencjał kreacji.
Szpaler białych flag, który przyciąga białym światłem i swobodnie powiewa, wzdłuż jednej z głównych ulic ścisłego centrum miasta, aby skłonić przechodniów do refleksji nad wielością codziennych bodźców, codziennym przesyceniem informacjami potencjałem i potrzebą ciszy. Praca „Białe” jest manifestacją prawa do różnorodnych skojarzeń.
Realizacja bazuje na subtelnych relacjach i granicach pomiędzy pustką, bielą i poddańczą symboliką białej flagi – jako pasywnych skojarzeń, a potencjałem i aktywną kreacją mających swój początek w pustej przestrzeni i na pustej „karcie”. Biel jest nieodłączną częścią naszej komunikacji. Szczególnie wtedy, kiedy jesteśmy ciekawi, nastawieni bardziej na słuchanie niż usilne przekonywanie siebie nawzajem. W tym sensie biel jest pustym „naczyniem” – gotowym na przyjęcie znaczeń, a tym samym miejscem, które może zawierać wszelkie możliwe znaczenia – mówi sam artysta Grzegorz Hańderek.
Instalacja pozostawia odbiorcy możliwość szerokiej interpretacji. Jest manifestem, wobec którego, z uwagi na rozmach przestrzenny i „białość” nie da się przejść obojętnie. Do działania artystycznego zaproszone zostały osoby związane ze sztuką, literaturą i nauką. Wśród nich między innymi: Tadeusz Sławek. Zbigniew Rokita, Jarosław Mikołajewski, Hanna Krall, Anna Cieplak, Ryszard Koziołek, Julia Fiedorczuk; które podzieliły się swoją refleksją dotyczącą bieli.
————
Moment bieli poprzedza każdą lekturę.
I każde pismo.
Ryszard Koziołek
- literaturoznawca, historyk literatury, rektor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
————
białe nas gości
różnych z cienia wyłania
z innych jest wspólne
Krzysztof Czyżewski
- praktyk idei, animator kultury, poeta i eseista, współtwórca Ośrodka „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach
————
Biel – na drogę,
by nie zatrzymać się przed drzwiami
folusznika
paweł koniarek op
- dominikanin
————
Biel przydaje się w dorosłym życiu. Na bieli najłatwiej: rzucić cień, narysować zburzone etruskie miasto lub wyznać któreś z uczuć skrajnych.
Zbigniew Rokita
- pisarz, dziennikarz i reporter
————
Nie pozwólmy, by to głównie walka nadawała znaczenie bieli.
Biel to biały ogień. Jest w nim wszystko.
Tadeusz Sławek
- poeta, tłumacz, eseista, literaturoznawca, samorządowiec. Rektor Uniwersytetu Śląskiego w latach 1996–2002
————
W procesie twórczym biała płaszczyzna pobudza wyobraźnię uruchamiając kreatywność.
Kamil Kuskowski
- artysta, kurator wystawy „Potęga Monochromu”
————
Biel... ?
można na niej napisać wszystko,
całe dobro i całe zło.
Kwestia wyboru.
Hanna Krall
- pisarka, reporterka i dziennikarka
————
Co było pierwsze?
Coraz mniej słów,
czy coraz więcej informacji?
Igła czy nitka?
Anna Cieplak
- pisarka
————
Biel – cichy krajobraz
pod śniegiem
sen zimowy,
życiodajna pauza,
wydech
przed kolejnym
cyklem życia.
Julia Fiedorczuk
- pisarka
————
Jak opisuje artysta: Białe flagi to animowane przez wiatr manifestacje pustej/czystej przestrzeni/powierzchni. Jako forma otwarta – skupiając wzrok i kierując uwagę na siebie, są – fenomenem wartym tego, by oddać jej chwilę namysłu zapominając przez moment o nachalnym komunikacie. Biała powierzchnia może oczywiście przyjąć funkcję. Zresztą gdy zaczniemy jej się przyglądać, dostrzeżemy bez trudu, że nie jest ani biała, ani też niczego nie jest pozbawiona. To przestrzeń potencjału – przestrzeń dla wyobraźni, która jednak nie zawsze domaga się wypełnienia. Jest znakiem tego, że nie każdy z tak wielu naszych pomysłów jest wart realizacji. Ten rodzaj refleksji, która prowadzi do powstrzymania własnej sprawczości wymaga również (być może często nawet znacznie więcej) kreatywnego usposobienia. Pozwala dostrzec i uwierzyć w to, co rzeczywiście mamy do powiedzenia, a tym bardziej do utrwalenia. W tym sensie pusta strona może być przeciwieństwem tego, za co ją powszechnie uważamy. Doświadczenie pustki/bieli może być również ćwiczeniem dla naszych zmysłów i testem naszej otwartości. Wydaje się to – szczególnie dziś – bardzo istotne i potrzebne, żeby zobaczyć świat w jaśniejszym świetle. Wiemy przecież, że biel istnieje wyłącznie w naszej percepcji (w prawdziwym świecie biel jest zawsze skażona i nieczysta. To tylko ślad, znak wskazujący na jego początki). Nie sposób więc jej szukać – możemy raczej i powinniśmy starać się ją poczuć. Dzięki temu procesowi zyskujemy świadomość bieli, która prowadzi nas do zrozumienia słów, takich jak cisza, milczenie, pusta przestrzeń, czy tło.
Grzegorz Hańderek (ur. 1977, Zabrze)
Artysta wizualny, kurator, nauczyciel akademicki. W swoich działaniach koncentruje się na procesach realizowanych zarówno indywidualnie – czego efektem są m.in. rysunki oraz instalacje tworzone w oparciu o cielesne doświadczenia materii – jak i kolektywnie: inicjując zdarzenia na styku sztuki, przestrzeni społecznej i ekosystemu publicznego. Jego projekty splatają wielogłosowe doświadczenia, ślady i formy ekspresji zarówno podmiotów ludzkich, jak i nieludzkich, eksplorując sztukę jako medium relacyjne. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych i Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Na ASP w Katowicach prowadzi Pracownię Interpretacji Literatury, a od 2020 roku pełni funkcję Rektora uczelni.
Instalacja w większej formie 123 flag była wcześniej prezentowana w przestrzeni miejskiej Katowic (X-XI 2024), w ramach wystawy „Potęga monochromu” (Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach).