performans audiowizualny
21. Festiwal Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza
21.11.2024 (czwartek), g. 18:00
BWA w Tarnowie / Pałacyk Strzelecki
Słowackiego 1
Wstęp wolny
zagrają: Malwina Kołodziejczyk (saksofon), Jakub Miarczyński (perkusja, zabawki), Eric Bauer (elektronika) i Bartosz Nalepa (wizualizacje analogowe)
Mówi się wśród artystów, że najcenniejsza muzyka i projekty powstają „z serca, z emocji”. W środowisku neurobiologów mówi się, że hipokamp jest „sercem emocji i mózgu”.
Projekt The Hippocampus podsumowuje moje kilkuletnie badania nad fascynującym mnie improwizującym mózgiem, które prowadziłam podczas studiów Solist Contemporary Creative Artist w Danish National Academy of Music. Tworząc ten projekt, skupiałam się nad funkcją hipokampa, który jest głównym składnikiem mózgu ludzi i innych kręgowców. Przypomina pięknego konika morskiego, od którego pochodzi jego nazwa. Ludzie i inne ssaki mają dwa hipokampy, po jednym w każdej półkuli. Współpracują one ze sobą, przesyłając sobie nawzajem informacje, krzyżując po drodze inne części mózgu. Hipokamp jest częścią układu limbicznego i odgrywa ważną rolę w konsolidacji informacji z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej oraz w pamięci przestrzennej. Zgodnie z dzisiejszą wiedzą jest bardzo ważnym elementem w kontekście odczuwania i wyrażania emocji. Reaguje na nowe zdarzenia. Odgrywa bardzo ważną rolę w procesie twórczym. Stan hipokampa i to, co ma w swojej pamięci, wpływa na nasz stan psychiczny, decyzje oraz pozwala na istnienie zjawiska neuroplastyczności mózgu. A tym samym pozwala nam (a czasami przeszkadza) improwizować.
Tradycyjne wykorzystanie instrumentów, rozszerzone techniki, działania eksperymentalne, wydobywanie dźwięków z przedmiotów, które nie są instrumentami muzycznymi, analogowe wizualizacje, które kleją te działania w jeden obwód. Wszystko to symbolicznie będzie opowiadać o fenomenie Hipokampa o jego roli w procesie improwizacji pokaże kreatywny przepływ informacji w mózgu, a także to, jak możemy próbować przejąć kontrolę nad pozornie niekontrolowanymi, nawykowymi reakcjami w naszym „sercu emocji i mózgu - Hipokampie”.
Malwina Kołodziejczyk
Malwina Kołodziejczyk
Saksofonistka, radykalna improwizatorka, kompozytorka, performerka. Związana ze sceną muzyki improwizowanej, eksperymentalnej, freejazzowej, elektronicznej, klasycznej. Współpracuje z wybitnymi muzykami, tancerzami, performerami, reżyserami, twórcami sztuk wizualnych.
Liderka i współtwórczyni licznych zespołów oraz projektów. Między innymi: The Hippocampus, Poleshift Project, Malwina Kołodziejczyk Septet, TakOrchestra, Krakow Improvisers Orchestra, Let’s Die, Ozór, Poliester.. Laureatka nagrody przyznawanej przez duński związek muzyków DMF za projekt TakOrchestra „The Encounters”. Wyróżniona wraz z Bartoszem Nalepą za pracę „Portret Wewnętrzny” w ramach Salonu Wiosennego 2020 BWA w Tarnowie. Regularnie koncertuje, prowadzi warsztaty dotyczące improwizacji. Jej kompozycje są wykonywane w Europie, Azji, USA. Posiada certyfikat nowojorskiej School for Improvisational Music. Absolwentka kierunku Solist- Contemporary Creative Artist w Danish National Academy of Music. Tarnowianka.
Jakub Miarczyński
Rocznik ’91. Perkusista, improwizator, muzyk współpracujący głównie z zespołami wykonującymi szeroko pojętą muzykę jazzową, udzielający się sesyjnie. Kocha muzykę niosącą ze sobą autentyczne emocje, bez względu na gatunek czy stylistykę. Laureat wielu ogólnopolskich i zagranicznych festiwali i konkursów.
Jean – Paul Bourelly powiedział o nim “The kind of drummer who makes his band sound better”.
Współpracował z takimi wykonawcami jak Fred Frith, Tal Cohen, Mark Helias, Ralph Alessi, Piotr Wojtasik, Nicolas Simion, Joris Teepe, Piotr Damasiewicz, Grzegorz Nagórskim, Darek Oleszkiewicz, Andrea Neumann, Alfred Zimmerlin, Viktor Tóth, Jan Ptaszyn Wróblewski, Tomasz Dąbrowski, Krzesimir Dębski, Adam Szabas Kowalewski, Maciej Fortuna, Dominik Wania, Roy Patterson, Paweł Tomaszewski, Greg Ward II, Paweł Kaczmarczyk, Hans-Peter Salentin, Michał Barański, Eric Allen, Leszek Możdżer czy Kraków Improvisers Orchestra, Sound Factory Orchestra. Wraz z formacją Maciej Fortuna-Słowiański wykonał pierwszy jazzowy koncert na dnie wulkanu Thrihnukagigur.
W 2016 roku ukończył wrocławską Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego z wyróżnieniem. W 2021 stał się absolwentem Akademii Muzycznej w Bazylei. Również z wyróżnieniem. Jest posiadaczem certyfikatu nowojorskiej School for Improvisational Music.
Eric Bauer
Jest artystą aktywnym od improwizacji do kompozycji, od wsi do miasta.
Zajmuje się częstotliwościami wszelkiego rodzaju przy pomocy pedału głośności i krytycznego słuchania.
Od 2014 roku zajmuje się głównie analogową syntezą modułową i zaawansowanymi technikami gry. Należy wspomnieć o użyciu samplerów, taśm, gumek recepturek i innych przedmiotów takich jak bullroarer z podwójną wiatrówką czy werbel. Choć w pierwszych latach jego twórczość skupiała się wyłącznie na kompozycjach, od 2016 roku zajmuje się także muzyką improwizowaną.
Od 2019 roku Bauer regularnie współpracuje z reżyserem Mikko Linnemannem, między innymi nad własnym esejem “Im Vorhof der Geschichte – Celebrating Marx”( „Na dziedzińcu historii – celebrując Marksa”). W 2018 i 2020 roku na zaproszenie Kapsel-Magazin, Bauer opatrzył muzyką dwa opowiadania autorów Xia Jia i Jiang Bo. Koncerty i zaproszenia na festiwale przeniosły go z projektów kulturalnych do galerii i teatrów w Polsce, Hiszpanii, Włoszech, Francji, Danii, Norwegii, Szwecji, Litwie, Łotwie i Nepalu.
Bartosz Nalepa
Performans, który nazywam ŚWIECENIEM, opiera się bowiem na użyciu światła do tworzenia i projekcji obrazu, stanowi dla mnie zabieg, który pozwala mi zadbać o moją intuicję.
Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Stosuje tradycyjne techniki artystyczne i multimedia, tworzy autorskie wizualizacje analogowe i partytury graficzne, współpracując z wybitnymi muzykami improwizacyjnymi. Realizował performans m.in. w Cricotece i Manggha w Krakowie, Narodowej Akademii Muzycznej w Danii, podczas Europejskiego Stadionu Kultury, na Rzeszów Jazz Festiwal oraz Krakowskiej Jesieni Jazzowej. Współtworzył instalacje multimedialne wystawiane niezależnie na największych pokazach i targach sztuki europejskiej, wykonywał scenografie telewizyjne i rzeźby scenograficzne dla Andrzeja Wajdy. Laureat prestiżowych nagród w konkursach międzynarodowych i polskich przeglądach sztuki. Obrazy w zbiorach BWA w Rzeszowie i kolekcji Eltechma.
Projekt realizowany z budżetów: Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności – inwestycja A2.5.1 „Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju”, Miasta Tarnowa, Województwa Małopolskiego