BWA Tarnów / Dworzec PKP w Tarnowie, Pl. Dworcowy 4
5.09-21.11.2021
Niedziela, 5.09.2021, g. 15:00 – wernisaż z udziałem artysty i kuratora
kurator: Piotr Rypson
Laureat Grand Prix Bielskiej Jesieni i nominacji do Paszportu „Polityki” pokazuje nowe obrazy. Malowniczym scenkom z wiejskiego życia daleko jednak do sielanki: w obrazy wkrada się niepokój, a nawet groza: zabawa to, rytuał czy przemoc…?
Dwa lata po zdobyciu Grand Prix 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019, tuż po nominacji do Paszportu „Polityki” w kategorii Sztuki wizualne za 2020 rok, Karol Palczak zaprezentuje swoje najnowsze obrazy na wystawie zatytułowanej „Tym, co teraz widzę”. Widzowie przeniosą się ponownie do podkarpackiej Krzywczy, rodzinnej miejscowości artysty, która niezmiennie jest dla niego malarską inspiracją. Pierwsza odsłona wystawy prezentowana była w Galerii Bielskiej BWA.
Piotr Rypson:
Malarstwo Karola Palczaka jest osadzone w malowniczym krajobrazie rodzinnej Krzywczy nad Sanem; można tedy artystę uznać za znakomitego kontynuatora polskiego malarstwa krajobrazowego. Już sama ta zbitka pojęciowa powinna wywołać przyjazne nastawienie miłośników rodzimego malarstwa; nie ma chyba ostatecznie w sztuce nic bardziej swojskiego, niż krajowy krajobraz.
Są więc w obrazach Palczaka i barwy wzięte z podbieszczadzkich okolic, mistrzowsko oddane kolory tamtejszej zimy, faktura śniegu i lodu, nawet „wilgotność powietrza i ciężar dymu” – cytując jednego z jurorów Bielskiej Jesieni 2019, festiwalu na którym malarz zdobył Grand Prix. Jednak niemal zawsze obecny jest w nich także niepokój, coś więcej niż napięcie... Artysta zdaje się zapytywać: i co teraz z tym pięknem? Co ze światłem dnia, intensywnością żaru, chłodnym błękitem lodu? Co z tymi pięknymi zbitkami słów, zbiorem znaków zrytych koleinami znaczeń?
Tematy obrazów, znalezione lub aranżowane, okazują się pułapkami. Wciągają widza w scenerię naturalną, w mistrzowsko wyreżyserowany nastrój, by ów został świadkiem zdarzeń nieodgadnionych, niejasnych rytuałów. Czy ogląda beztroską zabawę, czy nasycony przemocą obrządek? Czy dymowi sączącemu się z rosochatego pnia wtóruje odwieczna ludowa melodia, czy jest to raczej preludium do filmowej sekwencji grozy? W krajobraz wytęsknionej idylli wkrada się cywilizacyjna ingerencja, zakłócenie i niepokój, od jakich nie ma ucieczki – nawet na dalekich i sielskich peryferiach świata.
Tytuł wystawy „Tym, co teraz widzę” nawiązuje do dzieła „Uwagi o barwach” austriackiego filozofa Ludwiga Wittgensteina, do fragmentu:
314. Czym właściwie jest „świat” świadomości? Chciałbym tu powiedzieć: „tym, co zachodzi w moim umyśle, co teraz w nim zachodzi, tym, co widzę, słyszę…”. Czy nie moglibyśmy tego uprościć i powiedzieć: „tym, co teraz widzę”?
(Ludwig Wittgenstein, Uwagi o barwach, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2014, przekład: Bogdan Baran)
Karol Palczak urodził się w 1987 roku w Przemyślu. Jest absolwentem Wydziału Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 2015 roku obronił dyplom w pracowni prof. Janusza Matuszewskiego. Po skończeniu studiów wrócił do rodzinnej miejscowości – Krzywczy na Podkarpaciu, gdzie tworzy i mieszka i, jak mówi, ma swoje miejsce na ziemi.
Laureat Grand Prix 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała (2019); laureat Grand Prix pierwszego Krakowskiego Salonu Sztuki, Pałac Sztuki, Kraków (2018); II nagrody w IV Triennale Malarstwa Animalis 2017, Galeria MM, Chorzów (2017); wyróżniony Medalem Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w wystawie Najlepszych Dyplomów ASP Kraków 2014/2015, Pałac Sztuki, Kraków (2015). Nominowany do Paszportu „Polityki” w kategorii Sztuki wizualne za 2020 rok. Autor wystaw indywidualnych: „Codziennie jeden pożar”, Galeria Śladowski, Kraków (2019); „Baghvan”, Galeria Potencja, Kraków (2017/ 2018). Uczestnik wielu wystaw zbiorowych.
dr Piotr Rypson – krytyk sztuki, historyk sztuki i literatury, publicysta, ekspert w dziedzinie edukacji elektronicznej.
Urodził się 18 grudnia w 1956 roku w Warszawie. Studiował archeologię śródziemnomorską na Uniwersytecie Warszawskim. Pracę doktorską na temat staropolskiej poezji wizualnej obronił w Instytucie Polonistyki UW (2000). W latach 90. Główny Kurator Zbiorów i Galerii w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. W 2018 pełniący obowiązki dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie.
Autor wielu książek, m.in. „Książki i Strony. Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku” (2000), „Krzysztof Wodiczko. Sztuka publiczna” (1995), „Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949” (2011), „Czerwony monter. Mieczysław Berman – grafik, który zaprojektował polski komunizm” (2017) a także ponad 150 artykułów, esejów, tekstów w katalogach i recenzji drukowanych w Polsce i zagranicą.
Kurator wielu wystaw, członek komisji i ciał społecznych w dziedzinie sztuk plastycznych.