24.06-25.11.2018
Niedziela 24.06, g. 16.00 / otwarcie
Dworzec PKP / Pl. Dworcowy 4, Tarnów
Kuratorzy: Igor Bloch, Ewa Łączyńska-Widz
Wystawie Róży Litwy towarzyszy pokaz pracy Pawła Althamera „Plażowicze”, z kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej.
W programie:
Czwartek 26.07. g. 17.00 / spacer po wystawach „Plażowicze” i „Żużel w sztuce” z Różą Litwą i Sebastianem Cichockim
Niedziela 12.08. g. 11.00 / warsztaty dla dzieci z artystką (obowiązują zapisy: kubisztal@bwa.tarnow.pl)
Niedziela 12.08. g. 15.00 / artystka oprowadza po wystawie [g. 18.00, Pałacyk Strzelecki / koncert Klasyka w Parku : Bartek Szu & Te Fajne Dziewczyny + oprowadzanie po wystawie „Żużel w sztuce”]
Piątek 14.09. g. 16.00 / Dyskusyjny Klub Książki na wystawie „Plażowicze” – dyskusja nad książką Magdaleny Grzebałkowskiej „Beksińscy: portret podwójny” (we współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną)
Niedziela 28.10, g. 11.30 / spacer po wystawie z Różą Litwą i Ewą Łączyńską-Widz [g. 10:00, Katedra / Spacer tarnowskim szlakiem sarmackim – Katedra i Ratusz]
Niedziela 25.11, g. 13.00 / finisaż wystawy „Plażowicze“ – spotkanie z artystką i promocja nowego magazynu NOT.FOT. [g. 15.00, Pałacyk Strzelecki / oprowadzanie po wystawie „Wielcy Sarmaci tego kraju / Wielkie Sarmatki tego kraju”] // Festiwal ArtFest
Wystawa czynna:
Wtorki-piątki i niedziele 9.00-17.00 (nieczynna w soboty i poniedziałki)
Wstęp wolny na wystawę i wydarzenia towarzyszące
Przygotowując prace na tę wystawę dużo myślałam o procesie zmiany. Jak to jest, że jednego dnia nasza rzeczywistość polityczna, gospodarcza, społeczna, kulturowa jest jakaś, a następnego dnia zupełnie inna? W którym momencie ustalone procesy zmian politycznych, gospodarczych, społecznych, kulturowych i wszystkich innych wypadają z ustalonych torów, lub się deformują? Ten temat odnalazłam między innymi w książkach Margaret Atwood, w „Uległości” Michela Houellebecqa i w „Biesach” Dostojewskiego. Bardzo duże wrażenie zrobiła na mnie „Uległość”. Świat się zagotował pod jej wpływem ze względu na opisaną tam fikcyjną przemianę polityczną. Dla mnie to miało drugorzędne znaczenie. Najważniejszy był rytm. Rytm samej książki i wszystkich zachodzących tam przemian. Zrozumiałam, że wszystkie ważne zmiany najlepiej wprowadzać powoli, rytmicznie, niepostrzeżenie, odwracając uwagę ludzi. Wyraźnie zobaczyłam, że wszyscy mamy swój udział w tym procesie. Jesteśmy częścią większej, mechanicznej całości, łatwo nami kierować, łatwo nas zmanipulować. Zaczęłam malować niekończące się obrazy, fragmenty ogromnych mechanizmów. Powtarzające się wzory tworzą ornamenty.
Róża Litwa
Róża Litwa (ur. 1982)
W 2008 r. uzyskała dyplom na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (pracownia prof. Jarosława Modzelewskiego). W 2011 r. otrzymała nagrodę Fundacji Vordemberge–Gildewart. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Projekt finansowany z budżetów Miasta Tarnowa i Województwa Małopolskiego.
Fot. Przemysław Sroka