
Odsłona „Wystawy stałej” prac z kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej:
Marek Chlanda
Kodeks Nadwiślański
Dworzec PKP, Pl. Dworcowy 4, Tarnów
Odsłona otwarta do 29.03.2017
Wystawa czynna:
Wtorek-piątek, niedziela 9:00-17:00 (nieczynna w soboty i poniedziałki)
Wstęp wolny
Rysunkowy kodeks ćwiczeń duchowych
(…) Chciałbym stać się historykiem narodzin widoku, gdzie ściany są stygmatycznym widnokręgiem, a podłoga ziemią, miejscem na przechadzki. (…), napisał Marek Chlanda w 1987 roku. Kodeks Nadwiślański to kolejna próba realizacji tego zadania, postawionego przed samym sobą.
Cztery ściany Galerii Foksal artysta pokrył wizerunkami, zapisał je znakami, jak tablice. Rysunkom (jest ich 186) towarzyszą, stojące na podłodze (w miejscu na przechadzki), dwa rzeźbiarskie obiekty, stożkowe figury oblane woskiem. Na wierzchołek jednej nanizany jest kolczasty okrąg korony cierniowej, na szczycie drugiej znajduje się róża. Rzeźby są ciałami, zatrzymanymi podczas przechadzki po podłodze, obecnościami znieruchomiałymi w tańcu.
*Fragment tekstu Agnieszki Skalskiej, z katalogu wystawy Kodeks Nadwiślański Galerii Foksal, Warszawa 2003.
Kodeks Nadwiślański, 2001/2002
186 rysunków i kolaży, 2 obiekty rzeźbiarskie
Zakup pracy do kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej dofinansowano ze środków Narodowego Programu Kultury ZNAKI CZASU.
Marek Chlanda
Urodzony w 1954 roku w Krakowie. Rysownik, grafik, rzeźbiarz, autor instalacji, performer. Studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom uzyskał w 1978 roku.
W latach 1980–1983 tworzył sytuacje przestrzenne pt. Miejsce rysunkowe. Od lat osiemdziesiątych w rzeźbach robionych z prostych materiałów jak drewno, wosk, gips, elementarnymi czynnościami rzeźbiarskimi układania, opierania, zestawiania elementów analizuje relacje zachodzące pomiędzy ciałem a przestrzenią. Drogi tworzy z fragmentów, na stosach ustawia rysunki, inne elementy opiera o ścianę. Utwory te nie zespolone w trwałą całość, podatne są na upadek, rozpad. W ostatnich latach w rzeźbach, których formy ogarniają różne wnętrza, zaznacza się przeciwny problem: nieobecności i pustki. Nieustanną, równoległa praktyką Marka Chlandy jest rysowanie. Rysunki często poprzedzają zagadnienia podejmowane w rzeźbie. Od 1974 roku zrealizował ponad 30 serii rysunkowych: Droga Krzyżowa, 1979–2000; Gammel Kongevej, 1981; Ostatnia Wieczerza, 1982; Apocalypsis cum figuris, 1991; Kodeks Jerozolimski, 1993.
W nowszych seriach (Kodeks Nadwiślański, 2001–2002; Pamiętniki Boga, Zaświaty, Pudełka nagrobne, 2003–2004) rysunki i obiekty wypełniane są formami abstrakcyjnymi i fragmentami natury.
Mieszka i pracuje w Krakowie.
Małopolska Fundacja Muzeum Sztuki Współczesnej powołana została jesienią 2004 roku przez Sejmik Województwa Małopolskiego w odpowiedzi na zainicjowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Program Kultury „Znaki czasu”. Celem rządowego projektu jest wypełnienie wieloletnich zaległości w gromadzeniu dzieł sztuki współczesnej w zbiorach publicznych i wspomaganie instytucji i organizacji realizujących program „Znaki czasu”. Celem Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej jest tworzenie autonomicznej kolekcji sztuki oraz promocja i popularyzacja polskiej i europejskiej sztuki współczesnej.
Od grudnia 2013 roku fragmenty kolekcji MFMSW są na stałe prezentowane w przestrzeni Dworca PKP w Tarnowie w ramach „Wystawy stałej”. Jest to wspólne przedsięwzięcie Biura Wystaw Artystycznych w Tarnowie i Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej.
Projekt finansowany z budżetów Miasta Tarnowa i Województwa Małopolskiego.
Fot. Robert Moździerz