Otwarcie wystawy w czwartek 10.12, g. 18:30
Wystawa czynna do 24.01.2016
Program towarzyszący:
Czwartek 03.12.2015, g. 18:00 – spotkanie z artystą i promocja katalogu, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Piątek 11.12.2015, g.17:00 – spacer z artystą po wystawie i zwiedzanie „Panoramy Siedmiogrodzkiej” Jana Styki z dyrektorem Muzeum Okręgowego w Tarnowie Andrzejem Szpunarem, zbiórka na placu Kazimierza
Wtorek 12.01.2016, g. 18:00 – „Malarstwo po wielkiej zmianie” – wykład Jakuba Banasiaka (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie), BWA w Tarnowie
Czwartek 14.01.2016, g. 18:00 – „Alternatywne Trójmiasto lat 80.” – wykład Roberta Jarosza (Muzeum Sztuki Nowoczesnej), BWA w Tarnowie
Na wszystkie wydarzenia towarzyszące wstęp wolny
CASA COSMOS. HOMEMADE PAINTINGS to wystawa, która sumuje ostatnie lata twórczości Jarosława Flicińskiego. Prezentuje obrazy, prace na papierze, obiekty i fotografie. Obrazy powstały niemal na przeciwległym biegunie kontynentu, w portugalskim Esteval, gdzie artysta mieszka i pracuje. Jak mówi: Obrazy potrzebują czasu. Ten peryferyjny zakątek Europy idealnie nadaje się do koncentracji i długiej pracy w samotności. Malarstwo uzupełniają obiekty znalezione w okolicy portugalskiego domu. Przedmioty są ważne. U Portugalczyków powszechny jest animizm przypisujący obiektom cechy osobowe i ideę duszy. Poza galerią, wystawa ma swoją cześć w przestrzeni miasta – wokół Mauzoleum gen. Bema oraz w witrynie blisko Rynku, gdzie w Muzeum Okręgowym przechowywane są fragmenty Panoramy Siedmiogrodzkiej Jana Styki. Postać gen. Bema – biografia i legendy – stały się nieoczekiwanym tarnowskim kontekstem wystawy.
Jarosław Fliciński (ur. 1963 w Gdańsku) w latach 1982-1986 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej, a następnie na Wydziale Malarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku (dyplom 1991).
Mieszka i pracuje w Warszawie i Esteval w Portugalii.
Obrazy z serii „Home-made paintings”, które powstawały w Esteval między 2010 a 2015 rokiem często mają więcej niż dwa metry szerokości na dwa metry długości. Akryl i olej wylewany był na nie etapami. Artysta, po nałożeniu farby, podnosił je, przekręcał. Uzyskane w ten sposób kompozycje stawały się wypadkową grawitacji, temperatury, ruchu jego ciała i powietrza napędzanego przez ocean. Nic tutaj nie było przypadkowe. Organiczny związek między otoczeniem i pracami podkreśla tytuł serii. Odniesienie do miejsca to cecha charakterystyczna praktyki Flicińskiego, który zanim przeprowadził się z Warszawy do Esteval w 2010 roku, tworzył prace o silnym geometrycznym kręgosłupie, wynikającym ze wschodnioeuopejskiego kontekstu (…).
Sylwia Serafinowicz, fragment tekstu Niebieski księżyc
(…) malarstwo i życie przylegają do siebie, jedno jest przedłużeniem drugiego, rozpływają się w sobie nawzajem. Kiedy płótno ustawione jest na podłodze i przyjmuje pozycję horyzontalną, staje się miejscem, a przestaje być lustrem albo oknem. Przybiera skalę terytorium, zostaje wyzute z wszelkich mechanizmów i atawizmów przedstawienia. Dlatego wydaje mi się, że te obrazy nie tylko ukazują szerokie pole działań – performatywnych, konceptualnych, kosmicznych – ich twórcy, ale też nie gubią skali do jakiej nas przyzwyczaił swoimi monumentalnymi malowidłami ściennymi.
Nuno Faria, fragment tekstu Błąd jako byt transformujący
Wystawie towarzyszy katalog z reprodukcjami niemal wszystkich obrazów namalowanych przez artystę w latach 2010-2015 w Esteval i warszawskiej pracowni podczas krótkich pobytów w kraju. Wśród tekstów znajdziemy rys o regionie Algarve i tamtejszych domach autorstwa portugalskiej antropolożki Eglantiny Monteiro, eseje o sztuce Flicińskiego napisane przez Nuno Farię – kuratora portugalskich wystaw artysty, twórcy CIAJG (José de Guimarães International Arts Centre w Guimarães) oraz Sylwię Serafinowicz - kuratorkę Kolekcji Muzeum Współczesnego Wrocław.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Tarnowa.