
Kurator: Adam Mazur
Konferencja prasowa w środę 13.05.2015, godz. 12:00
Wernisaż w środę 13.05.2015, godz. 18:30
Wystawa czynna do 14.06.2015
Program towarzyszący:
Sobota 16.05.2015 / Noc Muzeów – wystawa czynna w godzinach 12:00-24:00
Wtorek 19.05.2015, godz. 18:00 / „Współczesna architektura i sacrum” - wykład dr Moniki Rydiger (Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie) oraz „Ceramika we wnętrzach tarnowskich kościołów” – prezentacja Barbary Bułdys (Muzeum Okręgowe w Tarnowie)
Sobota 23.05.2015, godz. 16:00 / Spotkanie z artystami i oprowadzanie po wystawie / Tarnowski Weekend Fotografii w ramach Krakow Photo Fringe 2015 http://www.krakowfringe.pl/
Wtorek 26.05, godz. 18:00 / „Kościoły w twórczości projektowej Jana Karola Sas-Zubrzyckiego 1860-1935” – wykład ks. dra Piotra Drewniaka
Środa 27.05, godz. 18:00 / „Analiza stylistyczna budownictwa sakralnego w kontekście Konstytucji o Liturgii, na podstawie wybranych obiektów z wystawy” - wykład ks. Piotra Paska
Wstęp na wydarzenia towarzyszące bezpłatny
Facebook https://www.facebook.com/events/816983435023073/
Wystawa jest premierowym w Polsce pokazem cyklu „Kościoły, kościoły” – fotografii polskich współczesnych kościołów wykonanych przez czeski duet Jasansky/Polak. Cykl powstaje od 2012 roku i obejmuje także kościoły z Tarnowa i okolic.
Jeśli współczesna czeska fotografia miałaby papieża to zapewne byłby nim na zmianę Lukas Jasansky lub Martin Polak. Działający w artystycznym duecie od 1986 roku Jasansky/Polak stworzyli niebagatelne dzieło liczące w sumie dwadzieścia siedem, a może dwadzieścia osiem serii, z których niektóre liczą nawet po 10 000 zdjęć. Innymi słowy, pod względem ilości naświetlonego materiału, swobodnie można porównać Jasansky’ego i Poaka do klasyków gatunku w rodzaju Frantiska Drtikola, Josefa Sudka, czy też Josefa Koudelki. Kłopot w tym, że zamieszkali na co dzień w Pradze artyści nie tyle kwestionują wielką czeską tradycję fotograficzną, co po prostu ją wymijają. Doskonale wykonane na analogowych, niczym legendarna Foma, materiałach zdjęcia nicują dominujące rozumienie fotografii. Najprościej twórczość Jasansky’ego i Polaka byłoby określić słowem wytrychem „sztuka konceptualna”. Czeska ironia dyskwalifikuje jednak konceptualizm ich działań, a dodany dla precyzji opisu jakże modny jeszcze do niedawna przedrostek „post” sprawy nie ułatwia. Choć może jednak coś w tym jest i Jasansky z Polakiem to postkonceptualni postfotografowie przedstawiający w tych postartystycznych czasach postarchitektoniczne postkościoły.
http://jasansky-polak.svitpraha.org/
Partnerami wystawy są: BWA w Zielonej Górze, gdzie wystawa będzie prezentowana w listopadzie 2015 roku oraz praska galeria SVIT.
Biogramy:
Lukas Jasansky, Martin Polak – czescy artyści, urodzeni w Pradze (Lukas Jasansky 1965, Martin Polak 1966). Od 1986 roku pracują w duecie. Ich prace prezentowane były na licznych wystawach indywidualnych i grupowych. W Polsce ostatnio na wystawie indywidualnej „Fotografia jasna i prawdziwa” w Galerii Raster (2014). Mieszkają i pracują w Pradze.
Pełna lista wystaw i projektów
http://www.svitpraha.org/en/umelci/jasansky-polak/biography/ci_53/211.html
Adam Mazur - krytyk, historyk sztuki i amerykanista, absolwent Szkoły Nauk Społecznych IFiS PAN, wykłada na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. W latach 2002-2013 kurator CSW Zamek Ujazdowski (m.in. wystawy „Nowi Dokumentaliści”, „Efekt czerwonych oczu”, „Schizma”, „Świat nie przedstawiony”), a także autor licznych wystaw organizowanych w instytucjach polskich i zagranicznych. Na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego obronił pracę doktorską pt. „Fotografia w rozszerzonym polu. Społeczne i artystyczne użycia fotografii w Polsce”, na podstawie której powstała książka „Historie fotografii w Polsce 1839-2009” (2010). Autor książek „Kocham fotografię” (2009) i „Decydujący moment. Nowe zjawiska w fotografii polskiej po roku 2000” (2012). Redaktor katalogów wystaw. Redaktor naczelny magazynu Obieg (2004-11), a od roku 2013 naczelny magazynu Szum. Publikuje w prasie krajowej i zagranicznej. Wraz z Łukaszem Gorczycą prowadzi projekt badawczy poświęcony polskim książkom fotograficznym (polishphotobook.tumblr.com).
Monika Rydiger – historyk sztuki, krytyk sztuki, kurator. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor historii sztuki. Od 1987 do 1999 asystent na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Obecnie kurator w Galerii Międzynarodowego Centrum Kultury. Członek polskiej sekcji AICA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki). Autorka tekstów poświęconych sztuce nowoczesnej i współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem rzeźby i architektury.
Barbara Bułdys – historyk sztuki, autorka tekstów o sztuce. Kierownik Działu Sztuki Muzeum Okręgowego w Tarnowie. Współautorka projektu „Tarnów. 1000 lat nowoczesności” – tekstów dotyczących Mościc i współczesnej architektury Tarnowa. Dla BWA w Tarnowie wspólnie z Bożeną Kostuch (Muzeum Narodowe w Krakowie) przygotowuje wystawę „Łysogórski eksperyment. Ceramika artystyczna dla architektury” (VI-VIII 2015).
Piotr Drewniak - ksiądz katolicki, historyk sztuki i historyk wzornictwa. Absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, doktor historii sztuki. Wykładowca historii sztuki i historii wzornictwa na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie i w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie. Członek Komisji Sztuki Kościelnej Diecezji Tarnowskiej. Autor tekstów poświęconych historii sztuki i historii architektury.
Piotr Pasek – kapłan diecezji tarnowskiej, historyk sztuki. Od 2007 roku pełni zadania zastępcy dyrektora Muzeum Diecezjalnego w Tarnowie – najstarszej tego typu instytucji w Polsce. Jest autorem licznych artykułów z zakresu historii sztuki oraz współautorem Przewodnika po Muzeum Diecezjalnym w Tarnowie. W ramach studiów doktoranckich prowadzi badania nad architekturą sakralną powstałą od 1945 roku na terenie diecezji tarnowskiej. W 2013 roku powierzono mu zadanie przeprowadzenia inwentaryzacji zabytków i sztuki na terenie diecezji tarnowskiej, a w 2014 roku został mianowany członkiem Komisji Sztuki Sakralnej.
Złoty Partner BWA