
2 - 27.03.2025
Multimedialne Centrum Artystyczne / Wałowa 25 - oddział BWA Tarnów
Wernisaż wystawy w niedzielę 2.03.2025, g. 15:00.
Artyści i artystki: Bartłomiej Bałut, Tomasz Bielecki, Agnieszka Bartak-Lisikiewicz,
Dominika Borek, Światosław Karwat, Agnieszka Pawłowska-Górska, Zbigniew Pozarzycki
Kuratorki: Dominika Borek, Agnieszka Pawłowska-Górska
Oprawa graficzna: Dominika Borek
To, co zwiemy początkiem, to często jest kresem,
A dojście do kresu oznacza początek.
Kres jest tam, skąd wyruszamy (...) [1].
Słowa Thomasa Eliota prawdopodobnie najlepiej oddają ideę wystawy, która zrodziła się spontanicznie z potrzeby opowiedzenia o kwestiach, które dotykają spraw granicznych: spotkania się z obrazami, które jako zapis kodują, porządkują, utrwalają silne przeżycia oraz z inspiracji historiami będącymi świadectwami powrotu do życia. Stany przejściowe to opowieści o momentach rozpostartych pomiędzy starym a nowym, identyfikowane jako zejście pod ziemię. To stany, w których chwilowo zamierają sprawy rutyny, a jednostka znajduje się w zawieszeniu, rozdarta między przeszłością a teraźniejszością, w progu, w przedwiośniu, pomiędzy zamrożeniem a wybudzeniem, postem a odrodzeniem.
Victor Turner wskazywał, że rytuały liminalne, czyli rytuały odbywające się w „przestrzeni pomiędzy”, pomagają przejść przez trudne zmiany i odnaleźć nową tożsamość [2]. Jak pisał Pontalis: „poprzez symboliczną „przestrzeń przejściową” żywotna iskra osoby personalizuje się i zamieszkuje w ciele i rzeczywistości” [3]. Taką przestrzeń tworzą rytuały w tym między innymi sztuka – także jej nieustające archetypowe poszukiwania………………… . . . . . . . . . . . . .
[1] T. S. Eliot, Little Gidding, w.: Tenże, Wybór poezji, tłum. K. Boczkowski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo, Wrocław 1990, s. 327
[2] Aneta Gajda Boryczko - psychoterapeutka Gestalt, https://www.facebook.com/gestaltanetagajdaboryczko [dostęp: 17.02.2025]
[3] D. Kalsched, Trauma i dusza, przeł. M. Kalinowska, Instytut Studiów Kulturowych Raven, Czeladź 2022, s. 111