oraz prace Jakuba Juliana Ziółkowskiego - artysty z Kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej i archiwalne zdjęcie z kolekcji Marka Tomaszewskiego
kuratorka: Agnieszka Jankowska Marzec
BWA Tarnów / DWORZEC / pl. Dworcowy 4
16.06-31.07.2023
wstęp wolny
Wystawa czynna:
poniedziałek-czwartek 9:00-17:00
niedziela 9:00-17:00
*Wystawa dodatkowo czynna
- 23.06 (piątek), g. 11:00-19:00 / Dni Miasta Tarnowa
- 29.07 (sobota), g. 13:00-15:00 / Wakacyjny pociąg RMF FM z Wrocławia do Tarnowa
*W dniu finisażu 31.07 (poniedziałek) wystawa czynna w g. 12:00-20:00.
Wernisaż w piątek 16.06, g. 19:00
[w dniu wernisażu polecamy wydarzenia związane z Konfrontacjami Plakatu Studenckiego 2023, organizowane przez Wydział Sztuki Akademii Tarnowskiej (kurator projektu: Bartłomiej Bałut):
g. 15:00 - wykład Jakuba Stępnia Hakobo / Multimedialne Centrum Artystyczne, ul. Wałowa 25 (oddział BWA Tarnów), wstęp wolny
g. 18:00 - wernisaż wystawy Konfrontacje Plakatu Studenckiego 2023 / Rynek i Tarnowskie Centrum Kultury (Rynek 5), wstęp wolny]
W programie wystawy:
Niedziela 9.07, g. 14:30 - po wystawie oprowadza kuratorka Agnieszka Jankowska-Marzec i Marek Chlanda (artysta Kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej)
[po oprowadzaniu polecamy performans lwowskich artystów: Mariya Hoyin, Volodymyr Topiy / g. 16:00, Multimedialne Centrum Artystyczne - oddział BWA Tarnów, ul. Wałowa 25, wstęp wolny / finisaż wystawy „Apetyt na współpracę”]
Sobota 29.07, g. 13:00-15:00 - Wakacyjny pociąg RMF FM (Wrocław - Tarnów) kończy bieg w Tarnowie
Poniedziałek 31.07 - finisaż wystawy:
- g. 17:00 - oprowadzanie Michała Sroki po wystawie
- g. 17:30 - wycieczka rowerowa po Tarnowie, start: Dworzec PKP, zakończenie: BIDON (ul. Nowy Świat 55), nie obowiązują zapisy
[Wystawa „Zimna spojrzenie. Ostatnie zdjęcia rodzin żydowskich z getta w Tarnowie” prezentowana w głównej siedzibie BWA - Pałacyku Strzeleckim (ul. Słowackiego 1) w dniu finisażu „Constructopii” dodatkowo otwarta w g. 11:30-16:30, wstęp wolny. Polecamy.]
Brzydka, przeciętna, sugestywna czy seksowna: architektura jest metaforą, bo operuje abstrakcyjnymi środkami, które jedni ludzie wypełniają własną treścią, a inni postrzegają jako sumę kontekstów i kolaż nieświadomych skojarzeń1. Przywołany cytat wydaje się dobrze odzwierciedlać myślenie Michała Sroki o tej właśnie dyscyplinie, bo architekturę traktuje jako przenośnię. Interesują go bowiem jej „powidoki” a nie ikoniczne realizacje, a jeśli już odnosi się w swojej praktyce twórczej do „klasyków” nowoczesnego budownictwa, to ważniejszy niż proces ich projektowania jest dla niego aspekt ideowy, reprezentacja znaczeń jakie ze sobą niosą. Swobodnie zestawia więc fotografie przedstawiające wydarzenia tylko pozornie nie mające ze sobą nic wspólnego: wyburzenie osiedla Pruitt-Igoe w Saint Louis w USA, nazywane symbolicznym końcem architektury modernistycznej i bryłę tarnowskiego dworca kolejowego, uszkodzonego w wyniku zamachu terrorystycznego w przededniu wybuchu drugiej wojny światowej. Obydwie fotografie pokazują dobitnie pożegnanie nadziei i złudzeń, w przypadku amerykańskiego osiedla mieszkaniowego: naiwnej wiary pionierów nowoczesności w sprawczość społeczną architektury (pokonania podziałów rasowych i majątkowych wśród ludności zamieszkującej Pruitt-Igoe), zaś w Tarnowie uświadomienie realności nadchodzącej katastrofy wojennej, będącej zarazem końcem pewnej epoki. Neobarokowo-modernistyczna architektura tarnowskiego dworca kolejowego, z eklektycznym wystrojem zarazem doskonale koresponduje z metodą pracy Michała Sroki. Artysta działa bowiem w duchu „palimpsestu”, cierpliwie odsłaniając kolejne „warstwy” historii sztuki w swoich dziełach, poddając je jednak krytycznej rewizji. Nic więc dziwnego, że tak chętnie sięga po technikę kolażu, pracując choćby z fotografiami architektury przemysłowej Bernda i Hilli Becher, podkreślając, że interesuje go przede wszystkim analiza typologii tych budynków, ze szczególnym uwzględnieniem ich metabolicznego charakteru: nakładane na prace kolejne warstwy tworzą swoistą utopijną urbanistykę, ze swobodnie wijącymi się ulicami, fraktalnie narastającymi układami. Architektoniczne referencje ujawniają się także w cyklu obrazów „Constructions”, zwłaszcza ich kolorystyka (gama szarości i czerni), materia (naśladująca nieotynkowane mury), przenikające się linie, mnożące się w nieskończoność ich powtórzenia, przywołują klimat brutalistycznych realizacji. Michała Srokę zajmuje także szeroko dyskutowana w świecie architektonicznym kwestia makiet, które, ku ubolewaniu części środowiska wygenerowały własną prawdę2, zyskując status autonomicznych dzieł sztuki. Jak trafnie zauważa artysta makiety często bawią się reprezentacją i przedmiotowością, a tym samym przypominają pewne programy modernistycznego malarstwa i rzeźby (największy boom na makiety to właśnie lata 50.). Artystyczne peregrynacje Michała Sroki służą więc odkrywaniu i badaniu kolejnych, czekających na swoje zdefiniowanie „constructopii”, objawiających się na skrzyżowaniu wielu dyscyplin: dizajnu, malarstwa, rzeźby i architektury, podobnie jak jego własna praktyka twórcza.
Agnieszka Jankowska-Marzec
Michał Sroka - artysta wizualny, architekt. Pracuje na Wydziale Malarstwa ASP Kraków współprowadząc pracownię malarstwa z prof. Grzegorzem Sztwiertnią. Od 2018 roku prowadzi autorską pracownię Malarstwo w poszerzonej przestrzeni. Brał udział w kilkudziesięciu wystawach, licznych konkursach, warsztatach i wyjazdach studyjnych. Jego prace pokazywane były w Polsce i za granicą m.in. w Niemczech, Czechach, Wielkiej Brytanii oraz Austrii, na wystawach w Instytutach Polskich w Budapeszcie i Düsseldorfie, KunstRaum Weissenohe, AltePost Neuss, BWA Warszawa, Bunkrze Sztuki, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Muzeum Tatrzańskim - Galerii Władysława Hasiora w Zakopanem, czy w Galerii Dom Gepperta we Wrocławiu. Współpracował m.in. z Fundacją Transporter Kultury, Muzeum Etnograficznym w Warszawie, Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Studentów Architektury (OSSA), University of Applied Arts w Wiedniu oraz Kunstakademie Düsseldorf.
Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią, projektowaniem architektonicznym oraz tworzy instalacje i rzeźby łącząc różne media. Głównym obszarem jego zainteresowań jest relacja pomiędzy malarstwem, architekturą, rzeźbą i przestrzenią.
Od 2021 roku współtworzy z Filipem Rybkowskim i Michałem Zawadą artist-run-space pod nazwą Galeria Piana.
https://www.instagram.com/michalsroka_/
Do pobrania: Mapka wystawy. KLIK
Polecamy:
- fotorelację z wystawy na łamach magazynu Restart - patrona medialnego wystawy. KLIK
- wizyta w pracowni Michała Sroki - wywiad Agnieszki Jankowskiej-Marzec z Michałem Sroką i fotoreportaż Anna Stankiewicz / Pracownie do wglądu. KLIK
„Architektura jako metafora" –z Michałem Sroką rozmawia Bogna Świątkowska / Bęc Radio
oprawa graficzna: Natalia Sikorska
patronat medialny: Restart
https://restartmag.art/
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Miasta Tarnowa i Województwa Małopolskiego
1 https://www.autoportret.pl/artykuly/architektura-jako-amfora/ (dostęp; 4 czerwca 2023 r.)
2 https://architektura.muratorplus.pl/krytyka/makieta-w-xx-wieku-aa-TAxa-52UX-2xkN.html (dostęp; 4.06.2023)