
Bartek Buczek, Dominik Ritszel
„Koks story”
17.09-16.10.2022
BWA Tarnów / Pałacyk Strzelecki, ul. Słowackiego 1
Wernisaż w sobotę 17.09, g. 18:30
*Wernisaż będzie połączony z otwarciem wystawy Kamila Kukli „Utropa” (kurator: Stanisław Ruksza)
W programie:
Piątek 14.10, g. 18:00 – Finisaż, wstęp w cenie biletu na wystawę
*Finisaż będzie połączony z finisażem wystawy Kamila Kukli „Utropa” – spacerem po wystawie z artystą i kuratorem Stanisławem Rukszą oraz live setem Kamila Kukli
kuratorka: Dominika Kowynia
partner wystawy: Galeria Sztuki in. Jana Tarasina w Kaliszu
W czasie trwania wystawy w sklepie BWA dostępny katalog wystaw Dominika Ritszela „Lokaut” i Bartka Buczka „Problem techniczny”, wydany przez Galerię Sztuki in. Jana Tarasina w Kaliszu: kliknij!
Koks story to kolejna wspólna wystawa Bartka Buczka i Dominika Ritszela, w której obydwaj artyści na różne sposoby problematyzują znaczenia i wyobrażenia związane z pojęciem man cave. Termin ten oznacza wyodrębnioną przestrzeń domową, w której mężczyźni mogą realizować swoje pasje.
Buczek i Ritszel w prezentowanych pracach nawiązują do swoich pozartystycznych zainteresowań, w tym fascynacji rywalizacją sportową, siłą i wytrzymałością. Obaj jednak na różne sposoby, właściwe swojej odmiennej percepcji i wykorzystaniu innych języków plastycznych, rozszczelniają tę mocno skamieniałą wizję.
Niektóre obiekty Buczka w pierwszym kontakcie zdają się przylegać do wyobrażeń na temat tego, co powinno się w takim pokoju znaleźć. Przykładem jest rzeźba motorowa przywołująca mit o pielęgnowanym w garażu pojeździe. Kiedy przeanalizujemy jej formę, jak również odniesiemy się do wcześniejszych prac artysty, to najprostsze skojarzenie przesuwa się na dalszy plan. Istotne staje się to, że trzy lata wcześniej Buczek zrealizował w Rondzie Sztuki w Katowicach wystawę Kolarz, w ramach której odbywał regularne, performatywne treningi kolarskie, łącząc tym samym pasję sportową z działaniem artystycznym i budowaniem wytrzymałości fizycznej potrzebnej do wykonywania obowiązków technicznego pracownika galerii. Kolarz grał z wątkami równie ważnymi w dyscyplinie sportowej, jak i w sztuce: rywalizacją, atrybutami sportowymi przypominającymi dzieła sztuki poprzez wyszukany (choć wciąż funkcjonalny) kształt i wyłuskiwaniem w ich obrębie piękna formy abstrakcyjnej. Wszystkie te cechy można odnaleźć w rzeźbie motorowej, futurystycznym w swoim charakterze obiekcie, którego aerodynamiczny kształt dopełnia udział sylwetki ludzkiej. W Koks story pojawiają się także nadnaturalnych rozmiarów obiekty-rękawiczki i logo napoju energetycznego, nawiązujące do istotnych akcesoriów pracy technicznego, a jednocześnie objęte uwagą porównywalną do tej, która wskazywała na estetyczne wartości odzieży gwiazd sportu na wspomnianej wystawie w Rondzie Sztuki. Buczek to człowiek wielu zadań i talentów, niewątpliwie zafascynowany siłą i rywalizacją, potrafiący jednak operować percepcją kojarzoną ze stanem medytacji, pozwalającą dostrzegać piękno rzeczy, widzieć je w nowy sposób i tworzyć ich wyrafinowane wizualne warianty w koncentracji.
Ta zmiana sposobu widzenia, wyjście poza ustalone, konwencjonalne ramy, to również istotna cecha narracji rozwijanej przez Dominika Ritszela. Artysta od dłuższego czasu opowiada w swoich realizacjach video o współczesnej męskości i sile. Jest to najczęściej spojrzenie krytyczne, obnażające braki w tradycyjnym konstrukcie płci. Na wystawie Ritszel prezentuje dwie opowieści o mężczyznach poddanych sportowym treningom. Versus to obserwacja młodych sportowców, którzy wykonują ćwiczenia pod okiem trenera, jednak inne niż te do których przywykli. Jest w nich więcej statyki i wzajemnego dotyku. Pojawiająca się między zawodnikami intymność powoduje wyraźne zachwianie ich pewności siebie i przyjętych przez nich ról. Praca kamery czujnie wychwytuje powolny rytm ruchów, wrażliwość i piękno młodych mężczyzn, przywołujące na myśl obrazy klasycznych malarskich portretów.
W najnowszym filmie zatytułowanym Koks story, Ritszel rejestruje wypowiedzi, a właściwie zwierzenia pięściarzy. Artysta od dłuższego czasu sam trenuje tę dyscyplinę, więc wyczuwalne jest jego nieoceniające spojrzenie i zaufanie, jakim darzą go wypowiadający się zawodnicy. Jeden z mężczyzn opowiada o przeżyciu utraty przytomności w czasie walki, ale mówi o tym tak, jakby dzięki walce zyskiwał furtkę do przestrzeni innej świadomości, rodzaj psychodelicznego wyzwolenia. Obie wspomniane realizacje filmowe wymykają się stereotypowej wizji męskiej rywalizacji, pozwalają zobaczyć ich bohaterów z bliska, w pewnym sensie spojrzeć im w oczy, co znacząco komplikuje, ale i wzbogaca obraz całości.
W Koks Story wartościowe zatrzymanie pojawia się wówczas gdy umiejętności i percepcja artystów, sportowców i rzemieślników, zmieniają się pod wpływem horroru zmęczenia i odczuwanej satysfakcji z wykonywanego wysiłku, ze zmiany biegów. Na krótko, pojawia się balans, odsłania się wrażliwość trudna do uwięzienia w stereotypowym postrzeganiu płci.
O wystawie:
- MAGAZYN SZUM: https://magazynszum.pl/utropa-oraz-koks-story-w-bwa-tarnow/
Bartek Buczek (ur. 1987)
Stypendysta Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Po ASP, dyplom w pracowni Andrzeja Tobisa. Twórca profesjonalny, bukinista, pracownik galerii o szerokich kompetencjach zawodowych (techniczny, wystawiennik, artysta, aranżer i kurator), twórca videoartów, instalacji, a także autor tekstów (w tym książki „Za drogie, za słabe, zbyt trudne” znajdującej się w kolekcji krakowskiego Bunkra Sztuki). Uważał się za jednego z najzdolniejszych malarzy pokolenia. Patrząc szeroko, interesuje go człowiek, a precyzyjnie, on sam. Nie wypracował sztywnej strategii artystycznej, ale od 2020 roku tworzy tylko panegiryczne dzieła o ulubionych narzędziach pracy. Miał 10 wystaw solowych i uczestniczył w 39 wystawach zbiorowych, w przytłaczającej większości w przyzwoitych galeriach.
Jako członek grupy Ośmiornica brał udział w cyklu „Alfabet polski”, organizowanym w tarnowskim BWA w 2009 roku.
Dominik Ritszel (ur. 1988)
Artysta wizualny tworzący filmy, obiekty i video instalacje. Ukończył ASP w Katowicach (2013). Zdobywca nagrody głównej na 14. festiwalu Short Waves w kategorii Polski Film Eksperymentalny (2022) oraz Trieste Contemporanea Award (2015). Wytypowany w rankingu magazynu Forbes 30 under 30 – Europe w kategorii ARTS (2016), stypendysta Młodej Polski (2014), reprezentował Polskę na Rauma Biennale Balticum w Finlandii (2016). W 2020 roku obronił pracę doktorską w pracowni Interpretacji Literatury pod opieką prof. Grzegorza Hańderka. Jego prace znajdują się w kolekcjach CSW Zamek Ujazdowski, Galerii Sztuki im. Jana Tarasina i kolekcjach prywatnych. Mieszka i pracuje w Katowicach.
W czerwcu 2021 roku artysta przebywał na pobycie studyjnym w Tarnowie, który był nagrodą w konkursie „Próba 4”, Międzynarodowym Konkursie na Eksperyment w Sztukach Wizualnych organizowanym przez Galerię Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu.
Dominika Kowynia (ur. 1978)
Studiowała na katowickiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie od kilkunastu lat pracuje jako wykładowczyni. Zajmuje się olejnym malarstwem figuratywnym. Interesuje ją styk osobistych doświadczeń z bieżącymi wydarzeniami, najnowszą historią i literaturą. Zrealizowała wiele wystaw indywidualnych i brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych. Swoje prace pokazywała m.in. w Fundacji Stefana Gierowskiego w Warszawie (2018), Galerii Szarej w Katowicach (2018), Warsaw Gallery Weekend 2018, MOS w Gorzowie Wielkopolskim (2019), w Galerii Foksal w Warszawie (2020), na Biennale w Timisoarze w Rumunii (2021) oraz w MSN w Warszawie (2019, 2020, 2021). Mieszka i pracuje w Katowicach.