Wybrane wątki z projektu „Wykrój. Miasto. Tarnów” oraz artefakty ze zbiorów Komitetu Opieki nad Zabytkami Kultury Żydowskiej w Tarnowie.
23.08 - 22.10.2022
Wałowa 25 / Multimedialne Centrum Artystyczne
Wstęp wolny
Niedziela, 2.10.2022, g. 15:00 "Weekend seniora z kulturą" - oprowadzanie dla seniorów
Sobota, 22.10.2022, g. 14:00-20:00 / XXXI Bieg Leliwitów / Ostatni dzień wystawy
Godziny otwarcia:
Wtorek, środa, czwartek: 9:00 - 17:00
Niedziela: 14:00 - 18:00
Wystawa prezentuje wybrane wątki/nitki z projektu „Wykrój. Miasto. Tarnów” przygotowanego przez kuratora Marcina Różyca dla BWA Tarnów w 2016 roku oraz artfakty ze zbiorów Komitetu Opieki nad Zabytkami Kultury Żydowskiej w Tarnowie, a także wirtualny model Nowej Synagogi w Tarnowie autorstwa Arkadiusza Kopacza.
Nowa Synagoga znajdowała się na rogu ulic Nowej i Waryńskiego. Była największą Żydowską świątynią w mieście, Synagoga została podpalona w listopadzie 1939 roku. Pożar trwał 3 dni, lecz konstrukcja się nie zawaliła. Kilka dni później została wysadzona w powietrze.
O projekcie
WYKRÓJ. MIASTO. TARNÓW / BWA Tarnów, 2016
W wystawie W.M.T udział wzięli m.in.: Bownik, Przemysław Branas, Magdalena Burdzyńska, Mario Kiesenhofer/Wiedeń, Elizabeth Szancer-Kujawski/Nowy Jork, Barbara Kinga Majewska, Krzysztof Maniak, Au Matt, Janusz Noniewicz i studenci Katedry Mody ASP w Warszawie, Marzena Nowak, Agata Endo Nowicka, W P Onak/OCR-Creations, Anna Pawłowska, Dominika Raczkowska, Hanna Rydlewska, Jadwiga Sawicka, Alina Szapocznikow, Kazimiera Szczuka, Wendy&Jim (Hermann Fankhauser i Helga Ruthner)/Wiedeń, Charles Worth/Paryż, Antoine Bourlard/Rzym
kurator: Marcin Różyc
Wystawa, której tematem i punktem wyjścia była moda i ubranie. Grupa artystów i artystek, a także projektantów i projektantek mody z Polski, Austrii i USA stworzyła dzieła sztuki inspirowane opowieściami, które gromadzą się wokół ubrań i mody. Wśród dzieł sztuki dawnej pojawiły się m.in.: dziewiętnastowieczna suknia twórcy haute-couture Charles’a Worth’a i wykonany w Rzymie portret Heleny Sanguszkówny autorstwa Antoine’a Bourlarda (Mons) z 1868 roku. Na wystawie pojawiły się także dzieła ze zbiorów Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Okręgowego w Tarnowie, Muzeum Narodowego w Krakowie i Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej.
Ubranie jest prawdopodobniej pierwszym, lub jednym z pierwszych, artefaktów stworzonych przez kulturę, jest także artefaktem najbardziej podatnym na cywilizacyjne zmiany. Zmienia się częściej niż architektura i design. Ubranie jest papierkiem lakmusowym kulturowych przemian. Swój ślad odciska na nim polityka, sztuka, władza czy religia. Ubranie odzwierciedla także osobowość i intymność noszącego, jego strachy, obsesje, radości czy kłamstwa. Komunikuje funkcje, które pełnimy i miejsce, które zajmujemy lub chcemy zajmować w społeczeństwie.
Ubranie i moda może być zatem punktem wyjścia do zbadania i opisania historii miasta oraz jego społeczności. WYKRÓJ. MIASTO. TARNÓW używając ubrań, opowiadał o mieście – jego kulturze, historii, pamięci i zapomnieniu, demonach, bohaterach i bohaterkach. Wystawa dotyczyła konkretnego miejsca – Tarnowa. Stało się ono jednak miastem uniwersalnym, „everymiastem”. Miastem, którego mieszkańcy i kultura odzwierciedlają losy i dzieje Polaków, Europejczyków, ludzi.
Zobacz filmik z wystawy „Wykrój. Miasto. Tarnów” (2016): > klik <