
Wystawa wybranych prac autora plakatu artystycznego 36. Tarnowskiej Nagrody Filmowej - festiwalu wybranych polskich filmów pełnometrażowych.
BWA Tarnów / Pałacyk Strzelecki, ul. Słowackiego 1
3-12.06.2022
wstęp wolny
Wernisaż z udziałem autora w czwartek 2.06, godz. 18:00
Polecamy program 36. Tarnowskiej Nagrody Filmowej: https://www.tarnowskanagrodafilmowa.pl
Jeden z pierwszych ważnych plakatów, w których Iwański odwołał się do lokalnej tradycji projektowania typograficznego, powstał z okazji setnej rocznicy urodzin Władysława Strzemińskiego w 1993 roku. Uroczystościom towarzyszyła duża retrospektywna wystawa artysty w Muzeum Sztuki w Łodzi.
W plakacie do tej rocznicy Iwański po raz pierwszy zastosował czarne, gładkie tło, na płaszczyźnie którego rozmieścił równomiernie czcionki alfabetu zaprojektowanego przez Strzemińskiego w 1932 roku. Abstrakcyjne formy czcionek i ich podstawowa kolorystyka (czerwony, niebieski, żółty) rozłożone na plakacie budują jego tytuł: STRZEMIŃSKI.
Dodatkowe teksty wprowadzone są w prawym dolnym rogu jako informacja dopełniająca: Władysław Strzemiński 1893-1952, 100th Anniversary of Birthday. Ta zasada kompozycyjna będzie często obecna w kolejnych pracach grafika. Piękno alfabetu, zaprojektowanego przez łódzkiego mistrza, zostało wydobyte w czystej postaci, a czcionka stała się głównym bohaterem plakatu. Jednocześnie Sławomir Iwański osadził tę pracę we współczesności, nie odwołując się w swoim projekcie do formy druku z lat 30., lecz poprzez czystość koloru i perfekcyjność techniki sitodrukowej wskazując na jej „tu i teraz”.
Kolejne plakaty autora z cyklu hommage poświęcone są różnym postaciom ze świata sztuki, nie tylko wizualnej. To przemyślane, dialogiczne kompozycje, w których spotykają się dwa światy – bardzo osobisty, graficzny Sławka Iwańskiego ze światem osoby przez niego „opisywanej”.
Jednym z najwybitniejszych plakatów z tej serii jest minimalistyczny portretowy hommage złożony Johnowi Lennonowi, którego rysy twarzy nieobecne na plakacie zostały zastąpione jednym z najbardziej rozpoznawalnych, ikonicznych znaków mu towarzyszących – okularami zwanymi popularnie „lenonkami”. Umiejętność wyboru właściwej czcionki, jej zakomponowanie na płaszczyźnie i powiązanie z obrazem motywu okularów, charakteryzujących przywoływaną postać, zostało w tym przypadku doprowadzone do perfekcji. Plakat ten, powstały w 1998 roku, doczekał się kontynuacji dopiero w tym roku w projekcie najnowszego hommage, poświęconego kolejnemu członkowi legendarnego zespołu, Georgowi Harrisonowi. Graficzny dialog z pierwszym plakatem został nawiązany poprzez wykorzystanie tej samej czcionki oraz czarnego tła, a charakterystyka postaci wyodrębniona w wielobarwnej formie litery „S”, utworzonej z barwnych fragmentów zaczerpniętych z ornamentyki indyjskiej.
Największa ilość prac w twórczości Sławomira Iwańskiego to plakaty czysto typograficzne. Litera, która w warsztacie graficznym stanowi ważny element kształtujący kompozycję, ma dla niego znaczenie również ilustracyjne. W plakatach wystawowych, zarówno dla indywidualnych twórców, jak i do prezentacji tematycznych w muzeach i galeriach, elementem wyjściowym jest pomysł na zastosowanie odpowiedniej czcionki w taki sposób, aby odegrała ona potrójną rolę: informacyjną, ilustracyjną oraz kompozycyjną. To trudne zadanie, ale właśnie w przypadku wielu jego plakatów ten aspekt kompleksowego traktowania czcionki jest bardzo widoczny i często przynosi bardzo dobre efekty w postaci gotowych projektów.
Powyższe fragmenty pochodzą z artykułu zamieszczonego w katalogu: Iwański plakaty
wydawca: Muzeum Miasta Łodzi 2011
tekst: Anna Konwent-Grabowska
redakcja: Katarzyna Kuropatwa
Sławomir Iwański - urodzony w 1947 roku w Sieradzu. Ukończył studia na Wydziale Grafiki i Malarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi). W latach 1978-2017 pracował w macierzystej uczelni, początkowo jako asystent, a od 1991 roku prowadził Pracownię Projektowania Grafiki Przestrzennej i Plakatu. Przez dwie kadencje (1990-1993; 1993-1996) pełnił funkcję prorektora PWSSP w Łodzi. W 1997 uzyskał tytuł naukowy profesora w zakresie sztuk plastycznych.
Od roku 1997 jest zatrudniony na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi, gdzie prowadzi Pracownię Plastyki Obrazu Filmowego.
Równolegle z działalnością dydaktyczną od wielu lat zajmuje się projektowaniem graficznym. Ma w swoim artystycznym dorobku oprócz plakatów wiele realizacji z zakresu identyfikacji wizualnej, projekty znaków graficznych, projekty opakowań oraz liczne opracowania graficzne książek, albumów i katalogów. Projektował między innymi dla: Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi, Galerii Blok i Galerii Kobro ASP w Łodzi, Galerii Opus Film w Łodzi, Wydawnictwa Łódzkiego, Wydawnictwa PWSFTviT w Łodzi, Teatru Nowego w Łodzi, Przestrzeń dla Sztuki w Warszawie. Od ukończenia studiów przygotował kilkanaście wystaw indywidualnych oraz brał udział w kilkudziesięciu znaczących wystawach ogólnopolskich i międzynarodowych.
Za swe prace był wielokrotnie nagradzany. Jego plakaty znajdują się w zbiorach, między innymi: Muzeum Plakatu w Wilanowie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Biblioteki Narodowej, Muzeum Historii Miasta Łodzi, Dydo Poster Gallery oraz kolekcjach prywatnych.