
Grzegorz Frydryk
„Walizka wspomnień”
24.02-9.03.2022 – wystawa prezentowana w budynku Dworca PKP, Pl. Dworcowy 4
5-18.04.2022 – wystawa prezentowana w Pałacyku Strzeleckim, ul. Słowackiego 1
W związku z reorganizacją „Wystawy stałej” w budynku Dworca PKP, która wspiera prace miejskiego Punktu Wsparcia dla uchodźców z Ukrainy działającego w budynku Dworca, wystawa Grzegorza Frydryka „Walizka wspomnień” zostaje w przestrzeni Dworca skrócona do dnia 9.03.2022. Będzie ponownie udostępniona publiczności w innym miejscu – Pałacyku Strzeleckim, w terminie 5-18.04.2022.
Dzień otwarcia w czwartek 24.02, wystawa czynna w godz. 12:00-19:00 / Dworzec PKP
Wernisaż i spotkanie z Grzegorzem Frydrykiem o godz. 18:00
*Dbajmy o swoje bezpieczeństwo.
W przestrzeni galerii obowiązuje zasłonięcie nosa i ust, zachowanie dystansu społecznego.
Wystawa jest poświęcona pamięci mojej babci, która urodziła się w Gumniskach i na początku II wojny światowej została wywieziona z Tarnowa na przymusowe roboty do Niemiec. Prace, które składają się na cykl to grafiki, obiekty i instalacje graficzne. Najistotniejszym elementem wystawy jest walizka, z którą moja babcia wróciła z Niemiec do Polski. Chciałem ocalić od zapomnienia wspomnienia, ale przede wszystkim poznać i zrozumieć historię życia mojej babci, a także zastanowić się jaki te wszystkie wydarzenia miały wpływ na dalsze życie mojej rodziny i moje własne.
Grzegorz Frydryk
Grzegorz Frydryk (ur. 1976, Rzeszów) – zajmuje się malarstwem, grafiką i rysunkiem. W latach 1997-2002 studiował w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego. Dyplom w 2002 roku w Pracowni Malarstwa prof. Ireny Popiołek-Rodzińskiej oraz w Pracowni Grafiki prof. Andrzeja Pietscha. Od 2006 roku asystent w Zakładzie Grafiki Warsztatowej na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Doktorat na Wydziale Grafiki ASP w Katowicach w 2012 roku, adiunkt w Zakładzie Grafiki Warsztatowej i Projektowej na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Autor opracowań graficznych książek i tomów poetyckich. Członek stowarzyszenia literacko-artystycznego „Fraza” oraz członek Stowarzyszenia Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie.
W przestrzeni dworcowej wystawa „Walizka wspomnień” prezentowana była razem z pracami Sergija Czajki z kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej.
Sergij Czajka (ur. w 1978, Tarnopol – miasto partnerskie Tarnowa) – ukraiński malarz, autor prac wideo. Studiował w College of Arts w Użhorodzie i na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawia malarstwo „realistyczne”, o klasycznym warsztacie, połączone ze współczesnym sposobem obrazowania. Często punktem wyjścia jest fotografia, a głównym problemem -świadomość i wrażliwość posttotalitarna.
W prezentowanym na wystawie cyklu obrazów „Widokówki” (2004), posłużył się serią autentycznych kartek pocztowych z czasów radzieckich, przedstawiających pomnik lotników w Tarnopolu i jego otoczenie. Perfekcyjne technicznie odwzorowanie druku, z jego niedoskonałością - tak charakterystycznym „rozminięciem kolorów” – jest dodatkową metaforą podróży w czasie – do wibrującego kolorami dzieciństwa, a jednocześnie czasu totalitarnego imperium.
Prace Sergija Czajki były pierwszym zakupem zagranicznym do kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej. Kolekcja od początku jej tworzenia zorientowana jest na konteksty sztuki Europy Środkowowschodniej i obecnie ma w posiadaniu dzieła artystów z Ukrainy, Słowacji, Czech, Węgier, Słowenii i Łotwy.
Małopolska Kolekcja Sztuki Współczesnej
MFMSW powstała w 2004 roku. Rok później zaczęła tworzyć kolekcję w ramach Narodowego Programu Kultury „Znaki czasu”. Założeniem programu miało być „odrabianie wieloletnich zaniedbań w gromadzeniu sztuki nowoczesnej i współczesnej przez budowanie nowych kolekcji regionalnych”.
Kolekcja małopolska postrzegana jest jako znacząca marka. Stało się tak między innymi przez oryginalny profil kolekcji, konsekwentnie realizowany, pomimo zmieniających się okoliczności rzutujących realnie na perspektywy jej rozwoju. Było to możliwe dzięki zainicjowaniu kolekcji od „punktu zerowego” bez zaszłości jaką byłby, na przykład, zastany zalążek kolekcji. W podjętych wyborach obok dzieł artystów uznanych są również prace mniej znanych autorów. Dzieła dobierane do kolekcji wchodzą między sobą w dialog. W jednych przypadkach jest to dialog formalny, na poziomie estetyki, w innych interesujący dialog ideowy.
Walory edukacyjne Kolekcji
Kolekcja ma określone ramy historyczne i geograficzne. Przyjęte zostało założenie gromadzenia dzieł powstałych po 1989 roku. Od samego początku kolekcja ukierunkowana była na dokumentowanie ważnych zjawisk w sztuce współczesnej Małopolski, Polski i Europy Środkowowschodniej. Oprócz polskich autorów znajdują się w niej dzieła artystów m. in. z Białorusi, Czech, Łotwy, Chorwacji, Słowacji, Węgier i z Ukrainy. Kolekcja ma walory edukacyjne m.in. przez dobrą reprezentację tradycyjnych mediów (rysunek, malarstwo, rzeźba) i nowszych środków wyrazu (wideo, obiekt, instalacja, fotografia cyfrowa).
Informacje o Kolekcji dostępne są na stronie: https://www.fundacjamuzeum.pl/
Partnerstwo
„Wystawa stała” – oddział BWA Tarnów w budynku dworca kolejowego prezentuje i upowszechnia sztukę od 2013 roku dzięki partnerstwu Miasta Tarnowa, Województwa Małopolskiego, Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej i Biura Wystaw Artystycznych w Tarnowie.